Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen

Actueel advies

Advies van de dag Peter Schutte, 21 jun 2021 14:27

Nestlé | Groeiversnelling op gang

0 0 Leestijd ongeveer

Het heeft er alle schijn van dat voedingsconcern Nestlé dit jaar een stuk beter zal presteren dan in 2020. De autonome omzetgroei over het eerste kwartaal lag ruim twee keer zo hoog als over geheel 2020.

Nestlé kwam vorig jaar niet verder dan een autonome omzetgroei van 3,6%. Het concern streeft zelf naar een houdbare autonome groei van 5%. Door de coronacrisis stond de verkoop van de ‘out-of-home’ verkoopkanalen, vooral de horeca, onder druk. Het eerste kwartaal, waarover alleen omzetcijfers werden verstrekt, leverde een zeer sterke autonome groei op van 7,7% tot ruim CHF21 mrd. Dat was veel hoger dan de 3,3% die de markt had voorzien. Deze groei was geografisch breed gedragen en bestond voor het leeuwendeel uit hogere volumes. Nestlé claimde ook marktaandeel te hebben gewonnen.

Vooral de verkopen van koffieproducten – Nespresso, Nescafé, Starbucks – stuwden de omzet. Ook zuivelproducten en diervoeding groeiden stevig. Dat gold ook voor het onderdeel Nestlé Health Sciences, dat een gezonde vraag zag naar vitamines, mineralen en andere voedingssupplementen. De verkoop van babyvoeding liep daarentegen wat terug. Dat gold ook voor water, door de grote blootstelling van Nestlé aan ‘out of home’.

Voorzichtige kant

Dat kan dus nog wat worden dit jaar, nu de meeste lockdowns er af zijn. Nestlé zelf blijft aan de voorzichtige kant, en verwacht een autonome groei die in lijn is met de doelstelling van 5%. Voorts verwacht het concern dat dit jaar de onderliggende operationele marge mild zal stijgen, terwijl de onderliggende winst per aandeel exclusief valuta-effecten hoger uit zal komen. Heel spannend zijn deze prognoses niet.

De operationele marge kwam over 2020 uit op 17,7%, een verbetering van 10 basispunten, wat aan de onderkant van de doelstelling van 17,7% tot 18,5% zit. De onderliggende winst per aandeel nam vorig jaar in constante valuta met 3,5% toe tot CHF4,21.

Aandeel Nestlé blijft koopwaardig

Ik reken voor dit jaar op een winst per aandeel van CHF4,41 en voor 2022 op CHF4,77. Dat ligt in de buurt van de marktconsensus, die uitgaat van aanhoudende winst- en dividendgroei. Op de huidige koers bedraagt de k/w 26. Dat is wel stevig, maar voor dit soort defensieve wereldspelers die ook nog behoorlijk groeien is dat niet te duur. Het aandeel Nestlé blijft koopwaardig als een van de defensieve bouwstenen van de portefeuille. Er is bovendien ruimte voor positieve winstverrassingen.

Ruimte voor verdere groei en margeverbetering
De afgelopen jaren heeft Nestlé het portfolio wat ingekrompen en geoptimaliseerd. Nu is er weer ruimte voor investeringen in productcategorieën en landen met veel potentieel. Opkomende markten maken al 41% van de omzet uit. Daarnaast is e-commerce een nadrukkelijk onderdeel van de strategie, wat tot verdere margeverhoging kan leiden. Online groeide vorig jaar met bijna 50% en was goed voor 13% van de omzet.

Koffie, dierverzorging, voeding en water zijn groeimarkten waar Nestlé sterk is, en met innovaties nog meer kan groeien. Deze markten zijn al goed voor 63% van de totale omzet. Vorige maand maakte Nestlé bekend de vitaminemerken van Kohlberg, Kracis, Roberts (KKR) voor $5,75 mrd over te nemen. Daarmee wordt het een van de grootste spelers in de markt voor mineralen en voedingssupplementen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ