Nestlé | Groeiversnelling op gang
Nestlé kwam vorig jaar niet verder dan een autonome omzetgroei van 3,6%. Het concern streeft zelf naar een houdbare autonome groei van 5%. Door de coronacrisis stond de verkoop van de ‘out-of-home’ verkoopkanalen, vooral de horeca, onder druk. Het eerste kwartaal, waarover alleen omzetcijfers werden verstrekt, leverde een zeer sterke autonome groei op van 7,7% tot ruim CHF21 mrd. Dat was veel hoger dan de 3,3% die de markt had voorzien. Deze groei was geografisch breed gedragen en bestond voor het leeuwendeel uit hogere volumes. Nestlé claimde ook marktaandeel te hebben gewonnen.
Vooral de verkopen van koffieproducten – Nespresso, Nescafé, Starbucks – stuwden de omzet. Ook zuivelproducten en diervoeding groeiden stevig. Dat gold ook voor het onderdeel Nestlé Health Sciences, dat een gezonde vraag zag naar vitamines, mineralen en andere voedingssupplementen. De verkoop van babyvoeding liep daarentegen wat terug. Dat gold ook voor water, door de grote blootstelling van Nestlé aan ‘out of home’.
Voorzichtige kant
Dat kan dus nog wat worden dit jaar, nu de meeste lockdowns er af zijn. Nestlé zelf blijft aan de voorzichtige kant, en verwacht een autonome groei die in lijn is met de doelstelling van 5%. Voorts verwacht het concern dat dit jaar de onderliggende operationele marge mild zal stijgen, terwijl de onderliggende winst per aandeel exclusief valuta-effecten hoger uit zal komen. Heel spannend zijn deze prognoses niet.
De operationele marge kwam over 2020 uit op 17,7%, een verbetering van 10 basispunten, wat aan de onderkant van de doelstelling van 17,7% tot 18,5% zit. De onderliggende winst per aandeel nam vorig jaar in constante valuta met 3,5% toe tot CHF4,21.
Aandeel Nestlé blijft koopwaardig
Ik reken voor dit jaar op een winst per aandeel van CHF4,41 en voor 2022 op CHF4,77. Dat ligt in de buurt van de marktconsensus, die uitgaat van aanhoudende winst- en dividendgroei. Op de huidige koers bedraagt de k/w 26. Dat is wel stevig, maar voor dit soort defensieve wereldspelers die ook nog behoorlijk groeien is dat niet te duur. Het aandeel Nestlé blijft koopwaardig als een van de defensieve bouwstenen van de portefeuille. Er is bovendien ruimte voor positieve winstverrassingen.
Koffie, dierverzorging, voeding en water zijn groeimarkten waar Nestlé sterk is, en met innovaties nog meer kan groeien. Deze markten zijn al goed voor 63% van de totale omzet. Vorige maand maakte Nestlé bekend de vitaminemerken van Kohlberg, Kracis, Roberts (KKR) voor $5,75 mrd over te nemen. Daarmee wordt het een van de grootste spelers in de markt voor mineralen en voedingssupplementen.