Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ordina º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Actueel advies

LVMH blijft zeer aantrekkelijk

0 0 Leestijd ongeveer

Het aandeel LVMH is dit jaar een van de smaakmakers binnen de Offensieve portefeuille. Het Franse luxegoederenconcern bereikte afgelopen week nieuwe recordhoogtes. Tijd om ons koopadvies opnieuw tegen het licht te houden.

Met een rendement year-to-date van 29% is LVMH dit jaar vooralsnog een van de uitblinkers binnen de Offensieve portefeuille. De wereldmarktleider op het gebied van luxegoederen met sterke merken als Louis Vuitton, Dom Perignon, Moët & Chandon en Dior kwam dit jaar sterk uit de startblokken.

De autonome omzet over het eerste kwartaal steeg met 30% naar circa €14 mrd, waar analisten op voorhand rekenden op een toename van circa 20%. In vergelijking met de eerste drie maanden van 2019 kwam de autonome omzetgroei uit op een plus van 8%. Dat is een knappe prestatie, want in dat kwartaal was er nog geen sprake van het coronavirus.

Flinke autonome groei

De twee belangrijkste divisies met de hoogste marges presteerden beter dan verwacht, waardoor menig analist zijn winstverwachting moest verhogen. De divisie Mode & Lederwaren, waarmee het bedrijf onder andere de bekende lederen tassen van Louis Vuitton aan de man brengt, groeide autonoom maar liefst met 52%. De omzet van de divisie Wijn & Sterke drank dikte autonoom met 36% eveneens flink aan. Daarmee werd een groei gerealiseerd van 17% vergeleken met de eerste drie maanden van 2019.

Regionaal waren het Azië en de VS waar LVMH goede zaken wist te doen. De omzet in Azië exclusief Japan steeg autonoom namelijk met 86% en in de VS met 23%. Europa bleef daarbij als gevolg van lockdowns en het uitblijven van toeristen met een krimp van 9% op achter.

Dankzij de sterke merken, de diversificatie van haar productaanbod, de sterke kasstroomgeneratie en een mooie geografische spreiding is LVMH een aantrekkelijke bedrijf om in te beleggen. Bij een geschatte k/w 2021 van 38 is het aandeel zeker niet goedkoop, maar aan luxe hangt nu eenmaal een prijskaartje.

Aandeel LVMH blijft koopwaardig

LVMH is zeer goed gepositioneerd om te blijven profiteren van de aantrekkelijke Chinese groeimarkt de komende jaren. Daarnaast zullen de recent aangekondigde versoepelingen in Europa ertoe leiden dat het toerisme weer langzaam op gang komt, wat positief zal uitpakken voor de resultaten.

LVMH is naar mijn mening binnen de luxeconsumptiesector de beste beleggingskeuze en een prima langetermijnbelegging. De vooruitzichten blijven goed en het koopadvies op het aandeel LVMH blijft dan ook ongewijzigd.

Omzet eerste kwartaal
In € mrd 2021 2020 2019
Totale omzet LVMH 13,96 10,59 12,54
Divisie Mode & Lederwaren 6,74 4,64 5,11
Divisie Wijn & Sterke Drank 1,51 1,18 1,35
Beleggen in familiebedrijven loont
Familiebedrijven presteren vaak bovengemiddeld op de beurs en LVMH is daarvan een goed voorbeeld. De familie Arnault bezit 47,5% van de aandelen en dat zie ik als een van de sterke punten van het bedrijf. Uit verschillende onderzoeken komt namelijk keer op keer naar voren dat familiaal geleide bedrijven meer de focus leggen op de lange termijn, sneller groeien en winstgevender zijn vergeleken met niet-familiebedrijven. Ook op de beurs betaalt dit zich uit. Uit onderzoek van Credit Suisse blijkt namelijk dat over de periode 2006-2020 het gemiddelde rendement van familiebedrijven in Europa 4,7 procentpunt per jaar hoger lag dan van niet-familiebedrijven. De ondergrens die Credit Suisse hanteerde was dat de oprichter en/of zijn nazaten meer dan 20% van het kapitaal en stemrecht in handen hebben.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!