LVMH blijft zeer aantrekkelijk
Met een rendement year-to-date van 29% is LVMH dit jaar vooralsnog een van de uitblinkers binnen de Offensieve portefeuille. De wereldmarktleider op het gebied van luxegoederen met sterke merken als Louis Vuitton, Dom Perignon, Moët & Chandon en Dior kwam dit jaar sterk uit de startblokken.
De autonome omzet over het eerste kwartaal steeg met 30% naar circa €14 mrd, waar analisten op voorhand rekenden op een toename van circa 20%. In vergelijking met de eerste drie maanden van 2019 kwam de autonome omzetgroei uit op een plus van 8%. Dat is een knappe prestatie, want in dat kwartaal was er nog geen sprake van het coronavirus.
Flinke autonome groei
De twee belangrijkste divisies met de hoogste marges presteerden beter dan verwacht, waardoor menig analist zijn winstverwachting moest verhogen. De divisie Mode & Lederwaren, waarmee het bedrijf onder andere de bekende lederen tassen van Louis Vuitton aan de man brengt, groeide autonoom maar liefst met 52%. De omzet van de divisie Wijn & Sterke drank dikte autonoom met 36% eveneens flink aan. Daarmee werd een groei gerealiseerd van 17% vergeleken met de eerste drie maanden van 2019.
Regionaal waren het Azië en de VS waar LVMH goede zaken wist te doen. De omzet in Azië exclusief Japan steeg autonoom namelijk met 86% en in de VS met 23%. Europa bleef daarbij als gevolg van lockdowns en het uitblijven van toeristen met een krimp van 9% op achter.
Dankzij de sterke merken, de diversificatie van haar productaanbod, de sterke kasstroomgeneratie en een mooie geografische spreiding is LVMH een aantrekkelijke bedrijf om in te beleggen. Bij een geschatte k/w 2021 van 38 is het aandeel zeker niet goedkoop, maar aan luxe hangt nu eenmaal een prijskaartje.
Aandeel LVMH blijft koopwaardig
LVMH is zeer goed gepositioneerd om te blijven profiteren van de aantrekkelijke Chinese groeimarkt de komende jaren. Daarnaast zullen de recent aangekondigde versoepelingen in Europa ertoe leiden dat het toerisme weer langzaam op gang komt, wat positief zal uitpakken voor de resultaten.
LVMH is naar mijn mening binnen de luxeconsumptiesector de beste beleggingskeuze en een prima langetermijnbelegging. De vooruitzichten blijven goed en het koopadvies op het aandeel LVMH blijft dan ook ongewijzigd.
Omzet eerste kwartaal | |||
In € mrd | 2021 | 2020 | 2019 |
Totale omzet LVMH | 13,96 | 10,59 | 12,54 |
Divisie Mode & Lederwaren | 6,74 | 4,64 | 5,11 |
Divisie Wijn & Sterke Drank | 1,51 | 1,18 | 1,35 |