Updates

Aandelen Nederland

Hunter Douglas

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Abbott Laboratories

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
houden
Aandelen Nederland

Neways

Advies
houden
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Hunter Douglas

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Abbott Laboratories

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
houden
Aandelen Nederland

Neways

Advies
houden
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Advies Jeroen Boogaard, 17 mei 14:02

Ahold Delhaize | Online creëert kansen, maar ook concurrentie

0 0 Leestijd ongeveer

Na een bijzonder sterke jaarstart denkt Ahold Delhaize dat de winst over het hele jaar hoger zal uitvallen dan eerder gedacht. Dankzij corona wordt online een serieus verkoopkanaal.

De omzet van supermarktconcern Ahold Delhaize kwam in het eerste kwartaal uit op €18,3 mrd (+0,3%), ruim boven de consensus van €17,4 mrd. Op vergelijkbare basis lag de omzetgroei exclusief benzineverkopen op 4,2%, met een plus van 1,7% in de VS en van 8,3% in Europa. De coronapandemie geeft de omzet in de supermarkten een extra positieve impuls en wakkert ook de online bestedingen aan.

Dit weegt echter wel op de winstmarges. Het voor bijzondere posten geschoonde bedrijfsresultaat daalde met 6,1% in constante valuta naar €849 mln, waardoor de operationele winstmarge met 0,6 procentpunt afnam naar 4,6%. Dit was overigens wel een stuk beter dan verwacht: de consensus lag op een ebit van €740 mln en een marge van 4,3%.

Coronamaatregelen van circa €150 mln gingen ook ten koste van de winstgevendheid. Bovendien profiteerden vooral de Amerikaanse supermarkten in het eerste kwartaal van vorig jaar van hamstergedrag, terwijl het concern toen nog nauwelijks investeerde in beschermende maatregelen. Vandaar dat vooral de marge in de VS terugliep, terwijl die in Europa juist verder steeg.

Online-investeringen

De aangepaste winst per aandeel kwam uit op €0,54 (-2,6%). De winstverwachting voor heel het jaar is verhoogd. Ahold Delhaize gaat nu uit van een onderliggende stijging van de winst per aandeel tussen de 10 en 15% vergeleken met 2019. Dat was in de eerdere prognose een groei van 5-10%. De prognose van een operationele winstmarge van minstens 4% (2020: 4,8%) is onveranderd. De online verkoop stijgt dit jaar met 40%, tegen de eerdere raming van meer dan 30%.

Aandeel Ahold het aanhouden waard

Hoewel het corona-effect wegvalt, blijft online stevig groeien. Ahold investeert hier daarom fors in extra capaciteit. Ik stel onze winsttaxatie bij naar €1,95, wat een bescheiden k/w oplevert van 12. Onzekerheid over de bestendigheid van de relatief hoge winstmarges bij felle internetconcurrentie staat voorlopig een hogere waardering in de weg. Als defensief aandeel (dividendrendement 4%) blijft het aandeel Ahold echter het houden waard.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!