Heineken werkt aan groei
Corona treft alle bedrijven die met reizen en toerisme te maken hebben, dus ook Heineken. Bovendien zijn er lockdowns in de horeca en hebben in enkele landen de bierbrouwerijen op last van de overheid tijdelijk de deuren moeten sluiten.
Bij Heineken vertaalde een en ander zich na negen maanden in een autonome omzetdaling, in hectoliters gemeten, van 8,1%. Na een halfjaar was de procentuele daling nog 15,5%. Het derde kwartaal bracht dus herstel, zij het dat er nog wel sprake was van een daling van 2,1%. Maar in dit derde kwartaal doken al wel weer de eerste groeicijfers op, met name op het Amerikaanse continent (Brazilië en de VS) en bij het Heineken-premiummerk ook in Azië/Pacific (China en Zuid-Korea). Het ‘huismerk’ kon daardoor ook een autonome kwartaalgroei van 7,1% rapporteren, waardoor het na negen maanden 1% meer aan hectoliters omzette. Door de lockdowns stagneerden de bierverkopen via de horeca (on-trade) en stegen de verkopen via winkels (off-trade).
Lockdowns
Naast de volumecijfers meldde Heineken dat de nettowinst over de eerste negen maanden was gedaald van €1667 mln naar €396 mln. In het vierde kwartaal zullen nieuwe lockdowns tot verdere winstdaling leiden. Heineken heeft daarom aangekondigd personeel in de regionale kantoren en op het hoofdkantoor te zullen ontslaan.
Tegelijkertijd zijn echter de groeiperspectieven vergroot. Het bedrijf is in het derde kwartaal een proef in Nieuw-Zeeland, Mexico en de VS gestart met de verkoop van ‘hard seltzers’, koolzuurhoudende dranken in verschillende varianten: sodawater met een smaakje, of een drank gemaakt met gefermenteerde suiker in plaats van met gerst. Deze dranken winnen aan populariteit, soms omdat zij minder calorieën bevatten dan andere alcoholische dranken en soms omdat zij nieuw zijn zodat gebruikers zich ermee kunnen onderscheiden van andere generaties drinkers.
Heineken blijft op verkopen
Verder heeft Heineken in Australië van Asahi Group twee biermerken (Stella Artois en Beck’s) en drie cidermerken overgenomen uit de voormalige boedel van AB InBev. Er is dus toekomstperspectief, maar door corona nu nog even niet. Het blijft bij een k/w van 38 dan ook ‘verkopen’.
Negenmaandscijfers | ||||
In mln hectoliter | 2020 | 2019 | ||
Alle biermerken | 165,4 | 180,3 | ||
Heineken | 31,0 | 30,6 | ||
Nettowinst (in € mln) | 396 | 1667 |