Credit Suisse | Favorieten in drankensector
De bank vergelijkt de ondernemingswaarde (beurswaarde plus schulden) met de verwachte netto operationele winst na belastingen. Op deze basis is de biersector nu 15% goedkoper dan de sterke-drankensector. Dat was anderhalf tot twee jaar geleden 7%. De Coca-Cola-bottelaars zijn nu 17% goedkoper dan de sterke-drankensector. Normaal gesproken worden de bottelaars tegen een korting van 11% verhandeld.
Volgens de bank is de huidige onderwaardering onverdiend. Bier en bottelaars staan er namelijk beter voor dan sterke dranken. Premium bieren blijken ‘recessie-proof’ in opkomende landen, en in Europa profiteren de bierverkopen sinds de heropening van de horeca in juni/juli meer van het goede weer dan sterke dranken. Alleen in de VS lag de groei van de sterke-drankverkopen de afgelopen twee maanden hoger dan die van de bierverkopen.
Favoriet
Binnen de biersector zijn Heineken (koersdoel €95) en Carlsberg (DKK1020) favoriet. De nieuwe topman van Heineken zet in op verdere kostenbesparingen. Bovendien profiteert de brouwer van stijgende vraag in Brazilië, groeiend marktaandeel in Azië en van het mooie weer in Europa. Dat laatste geldt ook voor Carlsberg, dat de afgelopen twee maanden bovendien de volumes in de belangrijke Russische markt flink zag stijgen.
De bottelaars kunnen profiteren van het nieuwe schooljaar en de geleidelijke terugkeer van kantoorwerkers. Coca-Cola European Partners krijgt een houdadvies, maar Coca-Cola Hellenic Bottling is volgens Credit Suisse koopwaardig en biedt bij een koersdoel van 2550 pence een opwaarts potentieel van ruim 30%.