CM.com | Het potentieel is het risico waard
Sinds ongeveer een half jaar is CM.com aan de Nederlandse beurs genoteerd. Dat had wat voeten in de aarde: in oktober 2019 is een reguliere beursgang mislukt en via een omweg heeft het bedrijf begin dit jaar alsnog een notering gekregen. CM.com is gespecialiseerd in ‘conversational commerce’. Dat wil zeggen dat het software en diensten levert aan bedrijven zodat die beter digitaal kunnen communiceren met hun klanten. Denk aan berichten via WhatsApp, Facebook Messenger of andere kanalen. Deze berichten kunnen naast tekst ook bijvoorbeeld foto’s, video’s en betaalfuncties bevatten.
Groeiende markt
Bedrijven die vergelijkbare diensten leveren, zijn onder andere het veel grotere Amerikaanse Twilio en het Zweedse Sinch. CM is dus zeker niet de enige in de markt, noch de grootste. Het bedrijf probeert zich te onderscheiden door een zo compleet mogelijk aanbod van verschillende diensten rondom digitale berichten te leveren aan klanten. Zo kan CM.com bijvoorbeeld betaaldiensten verlenen, maar ook digitale identificatie.
Daarbij opereert CM.com in een groeiende markt. Consumenten doen steeds meer via hun smartphone. Dat is voor bedrijven die willen communiceren met hun klanten een ontwikkeling die ze niet kunnen missen. De inmiddels traditionele e-mail wordt steeds minder belangrijk, want veel mensen gebruiken liever WhatsApp of andere kanalen. Daar profiteert CM van.
CM.com wil de opbrengst van de beursgang van eerder dit jaar gebruiken om verder te groeien. Dat moet onder andere gebeuren via overnames. Langs deze weg kan CM.com nieuwe klanten binnenhalen, geschikt personeel werven en meer schaalgrootte creëren. In mei werd een eerste overname bekendgemaakt: CX company. Dit bedrijf is gespecialiseerd in geautomatiseerde communicatie, zoals chatbots.
In de eerste cijferpublicatie als beursgenoteerd bedrijf kon CM.com mooie resultaten presenteren. De omzet groeide met 39,5%. Dat is meer dan de doelstelling van 30% groei per jaar die het bedrijf zichzelf heeft gesteld. Als dat doel dit jaar gehaald wordt, zal de jaaromzet op ongeveer €125 mln uitkomen. Winstcijfers werden niet gepubliceerd, maar zullen in het halfjaarverslag in augustus wel bekendgemaakt worden.
Waardering
De verwachte groei van de sector en het bedrijf maakt CM.com tot een interessante onderneming. Daarmee is ook het aandeel interessant. Maar verwachtingen zijn geen zekerheden en dat maakt het lastig om te bepalen wat een redelijke waarde is. Vorig jaar leed CM nog een klein verlies, en voor dit jaar is het afwachten of er winst gemaakt kan worden. De kost gaat voor de baat uit. Zolang het bedrijf hoge groei kan laten zien, zullen beleggers een magere winst of verliezen voor lief nemen. De winst is dan ook geen goede maatstaf voor het bepalen van de waardering.
Een meer passende methode is de omzet te vergelijken met de marktwaarde. Door de waarde te delen door de omzet ontstaat een factor. Hoe hoger die is, hoe meer beleggers moeten betalen voor een eenheid omzet. Deze factor is voor CM aan de lage kant vergeleken met bijvoorbeeld Sinch en Twilio. Dat kan komen omdat deze twee bedrijven groter zijn – het is beter om meer dan minder schaalgrootte te hebben – maar het is niettemin een teken dat het aandeel CM rond dit niveau niet bijzonder hoog gewaardeerd is.
Er zijn allerlei scenario’s te bedenken waarbij het aandeel over een aantal jaren veel hoger staat dan nu. Aanhoudend hoge groei, overnames in de sector en andere factoren kunnen voor koerswinst zorgen. Maar er zijn natuurlijk ook risico’s: het bedrijf kan om wat voor reden achterop raken in de concurrentiestrijd, een nieuwe technologie kan roet in het eten gooien et cetera. Maar het potentieel maakt het de moeite waard om dit soort risico’s te lopen. Zonder risico geen rendement. Het advies blijft ‘kopen’.
Omzet ’20 (t) | Groei ’20 % | Winst ’20 (t) | Waarde/omzet | |
CM.com | €125 mln | 29,8% | €0 mln | 3,2 |
Sinch | €650 mln | 36,6% | €40 mln | 5,8 |
Twilio | $1521 mln | 31,1% | -$370 mln | 17,1 |