Acht crisislessen van een Schroders-analist
Parbrook, die naam maakte als Azië-kenner, definieert een crisis als een periode die leidt tot een structurele verandering van beleid en gedrag bij overheden, bedrijfsleven en consumenten. Zo’n crisis heeft op de lange termijn een structureel effect op economieën en aandelenmarkten en vergt daarom ook een gedragsverandering bij beleggers.
Parbrook geeft hiervoor acht tips. De eerste is dat een belegger zijn strategie opnieuw onder het vergrootglas moet leggen om te zien of de veronderstellingen waarop deze is gebaseerd onder de nieuwe omstandigheden nog wel tot dezelfde uitkomsten leiden. De tweede tip is dat een belegger zich voor de korte termijn beter kan richten op de balans van het bedrijf dan op de winstgevendheid ervan. Want schulden, hoe gering ze soms ook lijken, kunnen dodelijk zijn.
Oppassen met banken
De derde tip die Parbrook geeft is om op je hoede te zijn voor bankaandelen. Banken zijn namelijk de bedrijven met de grootste schuldhefboom. Een grote hefboom en een crisis zijn twee dingen die niet goed samengaan. Niet-renderende leningen zullen later in de crisis naar boven komen, en bovendien kunnen probleembanken hete politieke aardappelen worden waardoor de hele sector geraakt wordt en ook het herstel van de betere banken wordt vertraagd. Het land waarin je belegt speelt daarbij ook een rol, en Parbrook geeft dan ook als vierde tip om te beleggen in landen met een coherent overheidsbeleid en een goed geleid ambtenarenapparaat, omdat het vertrouwen in de markt hier doorgaanst het snelste herstelt.
Parbrooks vijfde tip is om goed te letten op marktdisruptie. Deze versnelt namelijk tijdens een crisis, en daarmee het proces van het creëren van winnaars en verliezers. Hij wijst in dit verband onder meer op de versnelling van het gebruik van online kanalen bij consumptie, onderwijs, gezondheidszorg en vergaderen. Wat wordt daardoor de toekomst van commercieel vastgoed, banken of luchtvaartmaatschappijen?
Zijn zesde tip is om niet te beleggen in sectoren waar de crisis aanhoudt, maar die van overheden niet mogen omvallen omdat zij als strategisch gelden. En heeft een belegger zijn of haar analyse uitgevoerd en besloten welke bedrijven waarschijnlijk sterker uit de crisis komen, dan kan hij beter niet overdreven zuinig zijn. Wees bereid een redelijke prijs te betalen. Wees ook, als achtste tip, bij een structurele crisis als deze voorzichtig bij marktrally’s, tenzij de verwachting is dat de crisis bijna voorbij is. Want bij een structurele crisis duurt het herstel langer en zijn beleggers nerveuzer, vooral als die crisis de disruptie versnelt waardoor winnaars en verliezers ontstaan.