Updates

Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Brunel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Brunel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden

Waarom de olieprijs geen effect heeft op vraag elektrische auto’s

0 0 Leestijd ongeveer

ING ziet drie redenen waarom de vraag naar elektrisch aangedreven auto’s niet zal afnemen door de lagere olieprijzen.

Vorig jaar was 2% van alle nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie volledig elektrisch aangedreven. Op basis van de duurzaamheidsambities die diverse Europese landen hebben uitgesproken, verwacht ING dat dit percentage in de komende jaren flink zal oplopen tot uiteindelijk 100% in 2035.

De olieprijs is een van de factoren die meeweegt in de beslissing van consumenten en bedrijven welke auto er gekocht wordt. De afgelopen periode daalden olieprijzen door een afnemende vraag als gevolg van Covid-19, wat ertoe kan leiden dat de vraag naar elektrische auto’s afneemt.

ING ziet echter drie redenen waarom de opgaande trend niet of nauwelijks geraakt zal worden door de lagere olieprijzen.

1.      Lagere olieprijs betekent niet goedkoper tanken

Allereerst stelt ING dat de olieprijsdaling niet direct terug is te zien in lagere brandstofprijzen. Slechts een derde van de brandstofprijs bij Europese tankstations is namelijk gerelateerd aan olieproductiekosten, terwijl twee derde bestaat uit belastingen en retailmarges. Als de olieprijs met twee derde daalt, dalen de brandstofkosten met een vijfde, mits de lagere olieprijs volledig wordt verdisconteerd.

De kans is volgens ING groot dat de olieprijzen niet lang op dit lage niveau blijven, terwijl de elektriciteitsprijzen juist licht kunnen dalen.

2.      Elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker

Een andere belangrijke reden voor ING is dat de concurrentiepositie van elektrische auto’s verbetert. Autofabrikanten brengen de komende jaren veel nieuwe elektrische modellen op de markt en voeren de productie op. Daardoor dalen de verkoopprijzen wat, gekoppeld aan een toenemend bereik op één lading, elektrisch rijden voor een grotere groep mensen aantrekkelijk maakt.

Het is ook een van de belangrijkste redenen waarom autofabrikanten bij het verlagen van de kosten er de voorkeur aan geven om te investeren in elektrische aandrijving in plaats van zuinigere brandstofmotoren. Elektrische auto’s zitten volgens ING dichtbij het omslagpunt waarop autofabrikanten er winst op maken.

3.      Regelgevingsdruk niet versoepeld

De derde reden dat ING gelooft in een verdere opmars van elektrische auto’s is de regelgeving. Wereldwijd rollen landen plannen voor CO2-reductie uit, waarbij de verwachting is dat steden hun emissieregulering verder zullen aanscherpen.

De regelgeving in de EU schrijft voor dat autofabrikanten de gemiddelde uitstoot van nieuw geproduceerde auto’s vanaf dit jaar gefaseerd moeten terugbrengen tot gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer. Verwacht wordt dat deze regelgeving ertoe zal leiden dat ten minste 30-40% van de nieuwe auto’s in 2030 elektrisch wordt aangedreven.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.