Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Brunel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Brunel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen

Profiteer met deze adviezen van de oliecrash

0 0 Leestijd ongeveer

Een dramatische val in de olieprijs heeft op de beurs geleid tot uitverkoop van bedrijven in de oliesector. Het is nu vooral zaak om niet door emoties te worden meegesleurd. Een nuchtere blik op de oliefondsen in onze Koerswijzer.

Omdat de wereldwijde vraag naar olie al flink onder druk stond door het coronavirus, met een prijsdaling van zo’n 25% sinds 1 januari tot gevolg, gingen beleggers ervan uit dat in het voorbije weekend productiebeperkingen zouden worden aangekondigd door OPEC+. Dat is de organisatie van olie-exporterende landen en andere grote olie-exporteurs, waaronder Rusland. Omdat laatstgenoemde echter tot juni wilde wachten met nieuwe productieverlagingen, besloot Saoedi-Arabië als vergelding voor het niet meewerken van de Russen om de oliekraan volledig open te zetten en zo zijn marktaandeel te vergroten.

Bijgevolg daalde de prijs van olie in één dag met maar liefst 30%. Het betekende de grootste prijsdaling op dagniveau sinds het begin van de Eerste Golfoorlog in 1991. Een logisch gevolg was dat alle oliegerelateerde aandelen wereldwijd hard onderuit gingen.

Duikvlucht Air France-KLM
Harde klappen voor beleggers in Air France-KLM. De beurskoers is in een maand tijd gehalveerd. Branchegenoot Lufthansa leverde ‘slechts’ een derde in. Met name de relatief hoge kostenstructuur bij de Franse tak zal het concern parten spelen. Wel is de schuldratio (nettoschuld/ebitda) van Air France-KLM met 1,5 inmiddels een stuk beter dan die van Lufthansa (3,0). Bij de jaarcijfers op 20 februari had Air France-KLM al een eerste inschatting gemaakt van de schade die corona teweeg zou brengen. De groep sprak over een bedrag van €150-€200 mln op operationeel niveau voor de periode februari-april 2020. Recent gepubliceerde vervoerscijfers over februari laten zien dat het passagiersvervoer op de Aziatische routes met een kwart is gedaald. Gezien de mondiale verspreiding van het virus zullen de negatieve effecten vanaf maart ook bij andere vluchtroutes zichtbaar worden. Voor de maand maart neemt het concern forse percentages capaciteit uit de lucht teneinde kosten te besparen. De gedaalde olieprijs verzacht iets, maar de groep heeft zich al voor circa 60% vastgelegd op veel hogere olieprijzen. Ik verwacht een groot verlies voor Air France-KLM dit jaar en zie op dit moment geen enkele reden het verkoopadvies aan te passen. Hoe langer vliegroutes onbegaanbaar zijn, hoe hoger de verliezen. Ik sluit me aan bij de visie van Citigroup dat een nieuwe consolidatieslag in de luchtvaartsector onvermijdelijk wordt.

Spierballenvertoon

Op de financiële markten betekende het besluit van Saoedi-Arabië bijna letterlijk olie op het vuur. De markten hadden het immers al moeilijk genoeg door de toenemende onzekerheid rond het coronavirus. Maar hoe verontrustend het besluit van de Saoedi’s ook is, ik denk wel dat het neerwaartse risico na de hevige prijsdaling naar rond de $30 per vat beperkt is. Enerzijds omdat deze prijs voor zowel Saoedi-Arabië als Rusland op langere termijn niet houdbaar zal zijn, waardoor ik verwacht dat beide kemphanen na wat spierballenvertoon vroeg of laat toch weer in gesprek gaan om dan wél tot een akkoord over productiebeperking te komen. Anderzijds omdat ik meen dat dergelijk lage prijzen ook zullen worden gecorrigeerd door lagere productie vanuit de VS, aangezien ook de huidige lage WTI-olieprijs voor veel Amerikaanse schalieproducenten economisch niet meer rendabel is. En hoewel er door de corona-uitbraak ook vanuit de vraagkant druk zal blijven staan op de olieprijzen, ben ik van mening dat de afstraffing van olie- en aan olie gerelateerde bedrijven aan het begin van de week te fors is geweest.

Hieronder zal ik eerst de Nederlandse oliebedrijven uit de Koerswijzer onder de loep nemen en daarna een (korter) rondje langs de internationale velden maken.

Royal Dutch Shell

Royal Dutch Shell opende na het weekend bijna 22% lager in een periode waarin de koers van ‘De Koninklijke’ toch al werd geplaagd door een teleurstellend 2019 en de negatieve effecten van de corona-uitbraak. Het hielp evenmin dat Shell eind vorig jaar al liet doorschemeren dat de afronding van het aandeleninkoopprogramma door tegenvallende economische omstandigheden misschien vertraging zou kunnen oplopen.

Veel beleggers vragen zich af of met de enorme koersdaling ook het dividend van Shell in gevaar komt. Ik denk echter dat dit niet het geval zal zijn. Het bedrijf heeft sinds de Tweede Wereldoorlog nog nooit zijn dividend verlaagd, zelfs niet tijdens de oliecrises van 1973 en 1979. Bovendien staat Shell er vandaag de dag veel beter voor dan tijdens de vorige olieprijsdip naar $30 van begin 2016. Ook toen werd er niet aan het dividend getornd. Sindsdien heeft het bedrijf verscheidene kostenbesparingen doorgevoerd. Ook heeft Shell nog altijd de ruimte om zo nodig opnieuw bedrijfsonderdelen af te stoten en investeringen te beperken. Mede hierdoor is de oliereus mijns inziens in staat om zich makkelijker dan toen aan de nieuwe omstandigheden aan te passen, en de break-evenprijs van een vat olie te verlagen naar zo’n $35-40. Ik blijf daarom vertrouwen houden in de veerkracht en flexibiliteit van Shell om extremere uitdagingen de komende tijd het hoofd te bieden. Ik zie de huidige koers-winstverhouding (k/w) van net boven 8 dan ook als een goed bijkoopmoment. De koers is namelijk harder gedaald dan de prognose voor de winst per aandeel (wpa). Die bedraagt €1,95 voor dit jaar.

Fugro

In de stijgende lijn van het aandeel Fugro die begin oktober werd ingezet, kwam eind februari al de klad door de plots sterk toegenomen onzekerheid over de economische gevolgen van het coronavirus. En dat terwijl de bodemonderzoeker net daarvoor nog naar buiten was gekomen met goed nieuws: niet alleen was in 2019 het bedrijfsresultaat verbeterd, de omzet gestegen en het orderboek weer beter gevuld geraakt, ook had Fugro de schuldratio eindelijk flink weten te verlagen. Tegelijkertijd werd een herfinanciering aangekondigd van de eerst aflopende (in 2021) van twee converteerbare obligaties op de balans. Daarmee werd de onrust onder beleggers weggenomen over het wel of niet kunnen aflossen van deze lening in verband met het niet kunnen converteren naar aandelen door een te hoge conversiekoers en te lage aandelenkoers.

Aan al die positieve geluiden maakte de steeds wijdere verspreiding van het coronavirus dus ook bij Fugro kort geleden al een einde. Daarbovenop kwam dus de extreme klap die het aandeel afgelopen maandag te verduren kreeg. De daling van meer dan 25% was wat mij betreft echter té extreem. Ik ben het namelijk eens met ceo Mark Heine dat Fugro veerkrachtiger is geworden. Tegenwoordig komt de helft van Fugro’s omzet uit activiteiten die niet zijn gerelateerd aan de olie- en gasmarkt, zoals windenergie en infrastructuur. Dat was krap tien jaar geleden nog minder dan een kwart. De laatste jaren is dus de olieprijsgevoeligheid van het bedrijf afgenomen.

Dat correspondeert niet met de daling van het aandeel, die nog groter was dan die van de olieprijs zelf. Ik houd me dan ook vast aan de verbeterde financiële positie van de bodemonderzoeker, alsook aan het streven van het management om de komende jaren een nog groter deel van de omzet te halen uit niet-olieactiviteiten. Dat Fugro vorig jaar bovendien beter dan verwacht presteerde in toch al lastige marktomstandigheden, sterkt mij in het handhaven van mijn koopadvies. Zeker omdat door de koersval, ondanks een lichte bijstelling naar beneden van de wpa voor dit jaar naar €0,55, de k/w onder de 10 is komen te liggen.

SBM Offshore

Ook de koers van het aandeel SBM Offshore stond de afgelopen weken al onder druk door de corona-uitbraak. Terwijl midden februari nog een hoogste jaarkoers werd bereikt van bijna €17,50, sloot het aandeel vorige week vrijdag – nog voor de ‘oorlog’ binnen OPEC+ losbarstte – al 20% onder die voorlopige top. Maandag kukelde het aandeel vervolgens nog eens 17,5% naar beneden.

Net als Fugro had ook SBM de stijgende lijn te pakken voordat het coronavirus zich vanuit China over de wereld begon te verspreiden. Dat bleek uit de jaarcijfers van 2019, toen het onderliggende bedrijfsresultaat toenam met 6%, de omzet steeg met 27% en het orderboek groeide met maar liefst 40%. Tijdens de presentatie kondigde de maritiem dienstverlener zelfs een aandeleninkoopprogramma aan ter waarde van €150 mln en werden aandeelhouders ook nog eens beloond met een verdubbeling van het dividend.

Dat de oliecrash van deze week invloed kan hebben op toekomstige activiteiten van SBM Offshore is evident, maar dat zou vooral zo zijn als de olieprijs gedurende langere tijd rond de huidige lage niveaus blijft hangen. Daar ga ik, zoals gezegd, niet van uit. Sowieso zou SBM’s goedgevulde orderboek met lopende projecten daar dit jaar in ieder geval weinig last van ondervinden. Bovendien liggen in de hoogwaardige diepwaterbassins de break-evenprijzen van olie al onder de $40 per vat. Daar betreft het ook veelal langetermijnprojecten, vaak tot vele jaren in de toekomst. Dat maakt SBM’s bedrijfsactiviteiten sowieso al minder olieprijsgevoelig. Daarnaast blijft de maritiem dienstverlener de focus verleggen van olie naar andere energiebronnen. Niet voor niets heeft het management zich ten doel gesteld om in 2030 een kwart van de omzet te halen uit gas en hernieuwbare energie.

Deze verschuiving van activiteiten, die al gaande is, zal het bedrijf helpen om ondanks de huidige lage olieprijs positieve kasstromen te blijven genereren. Ook voor SBM Offshore blijft mijn koopadvies van kracht, waarbij ik de huidige lage waardering (met een k/w onder 7 op basis van een voorziene wpa voor dit jaar van €1,65) extra de moeite waard vind.

Longpositie in olie (nog) niet aan te bevelen
Een prijsval betekent theoretisch altijd een koopkans, maar een longpositie in olie is nu nog niet aan te bevelen. Dat meent zowel Hein Praats, die voor Beleggers Belangen de oliesector volgt, als Karel Mercx, de beleggingsspecialist die nog vorige week een column wijdde aan olie en oliebedrijven. Mercx gaf vorige week aan te overwegen zijn begin dit jaar getipte shortpositie in olie bij nieuwe tikken omlaag in te ruilen voor een longpositie in de vorm van het aandeel Exxon Mobil. Volgens Mercx zal hij dit doen op een prijsniveau van $25. Praats wacht in deze volatiele periode op dips richting $30 om long te gaan, waarbij hij in lijn met zijn prognoses voor de oliebedrijven uitgaat van een gemiddelde prijs in 2020 van $45 à $50.

Internationale olieaandelen

Exxon Mobil, Total en BP kregen eveneens een enorme knauw van de malaise in de oliemarkt. Vergeleken met de slotstanden van vóór het weekend verloren de aandelen afgelopen maandag respectievelijk 9%, 15% en 19,5% aan waarde.

Dat de aandelenkoersdaling van het Amerikaanse Exxon Mobil beperkt bleef vergeleken met de rest, was te wijten aan de hogere prijsschade aan Brent- dan aan WTI-prijzen. Daarnaast is Exxon in staat om door continue verbetering van de winstmarges, via het verlagen van de ontwikkelingskosten, ook bij prijzen van rond de $35 per vat positieve resultaten te boeken. Met een lagere break-evenprijs dan die van veel andere olieproducenten die actief zijn in het Permian Basin, gecombineerd met al decennialang stijgende dividenduitkeringen, blijft mijn houdadvies voor Exxon Mobil overeind.

Ook ten aanzien van Total verandert mijn advies niet. Het blijft ‘kopen’. Niet alleen wist de Franse olie- en gasmultinational vorig jaar al veel beter overeind te blijven dan de meeste andere oliereuzen in een omgeving van lagere olie-en gasprijzen, ook zal de grotere focus op duurzame energie het bedrijf in de toekomst minder afhankelijk maken van fluctuaties in de olieprijs.

Voor BP, tot slot, handhaaf ik eveneens mijn koopadvies. Dat komt vooral door de discipline die de Britse olie- en gasreus toont op het gebied van (des)investeringen en het belang dat het bedrijf hecht aan het verbeteren van de schuldenpositie door de kostenstructuren laag te houden. Dat BP zich onder leiding van de nieuwe topman Looney veel meer gaat richten op hernieuwbare energie is bovendien een langverwachte stap in de goede richting naar een minder olieafhankelijk businessmodel.

Daling olieprijs raakt ook portefeuilles
Zowel in de Hoogdividendportefeuille als de Pensioenportefeuille zijn olie-aandelen opgenomen vanwege het aantrekkelijke dividendinkomen. Chevron, Royal Dutch Shell en Total maken deel uit van de Hoogdividendportefeuille, de iShares Stoxx Europe 600 Oil & Gas ETF zit in de Pensioenportefeuille. We zullen de komende tijd deze posities (geleidelijk) afbouwen. Niet zo zeer vanwege de recente daling van de olieprijs, maar meer omdat het perspectief van de sector op de langere termijn verslechtert waardoor dividendbetalingen onder druk kunnen komen te staan. De koersdalingen van de afgelopen weken hebben het universum van aandelen met een dividendrendement van rond de 4% vergroot, waardoor we alternatieven kunnen vinden buiten traditionele ‘hoogdividendsectoren’ als Olie & Gas, Vastgoed en Financials.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!