Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Beter Beleggen Ivan SNURER, 25 sep 10:00

Alvast aftellen naar 2020

0 0 Leestijd ongeveer

Het wordt steeds duidelijker welke aandelen tot de winnaars van het jaar behoren en welke niet. Gaat window-dressing hier een rol spelen?

Wie begin dit jaar bijvoorbeeld voor ASML of de Belgische bierbrouwer AB InBev koos is spekkoper. Wie zijn oog liet vallen op BMW of het Spaanse Telefónica is eraan voor de moeite. Met minder dan 100 dagen te gaan in 2019, is het aftellen naar 2020 dus begonnen.

Het is niet ongebruikelijk dat in de laatste maanden van het jaar het momentum toeneemt. Het gevolg is dat veelal de winnaars verder blijven stijgen en de verkoopdruk bij de verliezers groter wordt.

Momentum

Het is gemakkelijk gezegd: laag kopen en hoog verkopen. Maar als de koersen laag staan, huiveren velen onder ons bij de gedachte om juist dan aandelen te kopen. Onderzoek toont echter aan dat het momentumeffect het grootst is bij smallcaps en ondergewaardeerde aandelen.

Het kopen van de grootste stijgers staat algemeen bekend als momentumbeleggen. De basisgedachte achter momentumstrategieën is de aanname dat iets wat vaart heeft, niet zo gauw tot stilstand komt. In de praktijk blijkt dan ook dat aandelen die een mooie rit omhoog hebben gemaakt nog wel even doorgaan.

Niettemin hebben veel beleggers een haat-liefdeverhouding met momentum. Velen voelen zich niet prettig bij momentumaandelen. Want wat snel stijgt, kan ook hard dalen. Maar waarom stijgen aandelen? Omdat er kopers zijn. En waarom kopen we aandelen? Omdat ze stijgen.

Het momentumeffect wordt in de regel verklaard met kuddegedrag: zien kopen, doet kopen. Maar een alternatieve verklaring voor het groepsgedrag van beleggers is risico. Zolang de koopbereidheid en de perceptie rond bepaalde aandelen niet substantieel veranderen, doet momentum opgeld.

Window-dressing

In de Verenigde Staten is het gebruikelijk dat institutionele beleggers op kwartaalbasis schriftelijk verslag uitbrengen. In onze contreien is dit minder het geval. Toch kopen ook hier fondsbeheerders in het vierde kwartaal nog snel even wat aandelen bij, opdat de eindjaarrapportage er goed uitziet.

Zodra ze aftellen, lozen ze hun kneusjes voor de winnaars en de beurslievelingen van het moment. Ze verkopen hun grootste missers zodat ze er geen verantwoording over hoeven af te leggen. En als ze er toch over worden aangesproken, dan kunnen ze daar tegenover stellen dat de miskopen een poos geleden al door de juiste aandelen vervangen zijn.

Het schuiven met aandelenposities om een beter beeld te kunnen laten zien, wordt omschreven als window-dressing. Het is een jaarlijks terugkerend ritueel. Enerzijds zorgt het bij de winnaars voor opwaartse prijsdruk. Anderzijds verhoogt het de verkoopdruk op de verliezers.

Beleggers die vol willen inhaken op het koerseffect van window-dressing, wachten beter nog even. De meeste fondsbeheerders leggen in de eerste helft van december verantwoording af. U kunt beter wachten met kopen tot begin november.

Aftellen, maar hoe?

Het momentum van aandelen kan je op verschillende manieren meten. Eind jaren zestig was in academische kringen de ratiomethode gangbaar. Hierbij wordt berekend hoe ver de actuele koers boven de gemiddelde koers van de voorbije zes maanden verwijderd is.

Tegenwoordig wordt in academische studies het momentum van vermogenstitels simpelweg in kaart gebracht met de mate van verandering. Hierbij vergelijkt men de huidige koers met die van drie tot twaalf maanden terug.

Het nadeel van de ratiomethode is dat het een arbeidsintensieve meettechniek is. Het nadeel van het procentuele koersverschil is dat de meting slechts twee ijkpunten telt, en dat in de chaos van het momentumeffect op korte en lange termijn.

Onderzoek toont echter aan dat beleggers een voorkeur hebben voor de winnaars van het lopende kalenderjaar en de grootste stijgers van de voorbije negen maanden. Die combinatie vormde de kern van het momentummodel van Bear Stearns waarmee aandelen elke drie maanden gewikt en gewogen werden. Enkel de fondsen die op beide selectiecriteria tot het topdeciel van de markt behoorden, werden door de Amerikaanse zakenbank gekocht.

aftellen

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!