Window dressing | En de winnaars van het jaar
Met het verstrijken van de maanden wordt steeds duidelijker welke aandelen het dit jaar goed doen en welke niet. Van dit gegeven maken professionele beleggers dankbaar gebruik. Vooral in de laatste twee maanden van het vierde kwartaal verruilen zij hun miskopen voor welluidende namen. Zij doen dit voornamelijk met het oog op het afsluiten van het beleggingsjaar.
De meeste vermogensbeheerders en beleggingsfondsen schuiven aan het einde van het jaar met aandelen. In onze contreien is het een jaarlijkse terugkerend fenomeen, in de Verenigde Staten wordt het verschijnsel zelfs bij elke kwartaalwisseling waargenomen.
Window dressing
Het schuiven met posities waarbij de slecht presterende aandelen eruit gaan en de goede nog snel even worden bijgekocht, staat te boek als window dressing, waar zover bekend geen Nederlandse term voor bestaat. Wel wordt het fenomeen window dressing soms ook omschreven als het opsmukken van de portefeuille.
Window dressing gebeurt vaak met het oog op de rapportages en brochures die nog moeten worden opgesteld. Die rapportages hebben enerzijds tot doel om nieuwe klanten te lokken en moeten anderzijds de baan, de bonus of de loonsverhoging van de fondsbeheerder veiligstellen.
De prijsdruk van window dressing mag u niet onderschatten. Omdat aankoop- en verkooptransacties van institutionele beleggers vaak in grote volumes gebeuren, zorgt dat bij de welluidende namen voor opwaartse prijsdruk en verhoogt het bij de verliezers de verkoopdruk.
Volop profiteren
Als u wilt meeprofiteren met de eindejaarstransacties van fondsbeheerders, verkoop dan tussen begin september en half november uw miskleunen en koop mondjesmaat de winnaars en beurslievelingen van het moment. Het is niet ongebruikelijk dat in de laatste maanden van het jaar het momentum van aandelen toeneemt.
Beleggers die volop willen profiteren van het koerseffect van window dressing, wachten beter nog even met kopen. De meeste fondsbeheerders leggen in de eerste helft van december verantwoording af. Zij lozen stilaan hun miskopen om begin november de welluidende namen van 2021 te kunnen kopen.
Momentumeffect
Hoewel het momentumeffect de belangrijkste anomalie uit de financiële theorie is – belangrijker dan waardering, marktkapitalisatie of volatiliteit – blijkt in de praktijk dat weinig beleggers er geld mee verdienen. Adviseurs houden beleggers voor dat zij laag moeten kopen en hoog verkopen. Dat men zich niet mag laten meeslepen in het kuddegedrag van anderen, noch dat men in paniek mag verkopen. Niettemin winnen momentumstrategieën aan kracht naarmate het jaar vordert.
Momentumaandelen presteren vooral sterk in het vierde kwartaal. In die context is het interessant dat het momentum van Europese aandelen in de laatste drie maanden van het jaar hoger is dan op Wall Street. Hierbij zij opgemerkt dat Amerikaanse aandelen al bij het begin van het derde kwartaal op dreef komen.
De winnaars
Momentumstrategieën hebben wel de vervelende eigenschap dat ze soms erg goed werken en dan weer totaal niet. Het momentumeffect is namelijk omgeven door een wirwar van korte en lange termijn. In berenmarkten doen de langetermijnwinnaars het goed, in bullmarkten de grootste stijgers van het jaar en in speculatieve bubbelmarkten is zelfs het momentum van gisteren aan de lange kant. De ideale momentumstrategie haakt dus in op de dynamiek van de markt.
Rond 30 september is het een ietwat nutteloze exercitie. Niettemin leert onderzoek van de ter ziele gegane zakenbank Bear Stearns dat beleggers een zwak hebben voor de winnaars van het jaar en dat ze vuurogen naar de grootste stijgers van de voorbije negen maanden. De combinatie van beide formatieperiodes is niet perfect, maar als u aandelen koopt die bij beide criteria tot het topdeciel van de markt behoren, zit u op termijn goed. De aandelen die in het bodemdeciel zitten, kunt u beter mijden.