Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 17 sep 2019 14:00

Siemens nieuwe stijl creëert steeds meer waarde

0 0 Leestijd ongeveer

De economische tegenwind zit Siemens op korte termijn dwars. Maar door de cycli heen denkt het industriële concern flink te kunnen groeien en de marges te verhogen. De aangescherpte focus op digitalisering van de industrie en slimme infrastructuur maakt deze doelstelling beter haalbaar.

‘De tijd van ouderwetse conglomeraten is voorbij. Ze zullen zeker niet overleven’. Topman Joe Kaeser van Siemens liet er in een interview met The Financial Times in 2017 geen misverstand over bestaan. Hij is hard aan het werk om het Duitse industriële conglomeraat te ontmantelen. Dat doet de ceo vooral door bedrijfsonderdelen apart naar de beurs te brengen en deze daarna grotendeels autonoom te laten opereren. Sinds de aankondiging in 2014 van de strategie ‘Vision 2020’ is verlichtingsproducent Osram verzelfstandigd en vervolgens verkocht. De medische divisie werd naar de beurs gebracht en de windturbinetak is gefuseerd met de Spaanse rivaal Gamesa. Sindsdien is de operationele winstmarge van de industriële activiteiten met 290 basispunten gestegen en de winst per aandeel met 40%.

Afsplitsing energietak

Om aan te tonen dat de strategische transformatie waarde heeft gecreëerd voor de aandeelhouders wijst het concern op de koersstijging van Siemens Healthineers. Vorig jaar maart kreeg de voormalige medische divisie een beursnotering tegen een koers van €28 per aandeel. Sindsdien is de beurswaarde met 27% gestegen. Siemens heeft nog 85% van de aandelen en profiteert dus volop mee van de waardestijging. Ook zijn aandeelhouders hebben goed geboerd. Vanaf juli 2013, toen de strategische heroriëntatie van start ging met de verzelfstandiging van Osram, leverde het aandeel Siemens met herinvestering van het dividend een totaalrendement op van 45%. Hoewel de DAX-index (+50%) het nog wat beter deed, blijkt daaruit waardering voor de strategische koerswijziging. Siemens is nog lang niet klaar met zijn transformatie.

De organisatiestructuur is dit jaar op de schop gegaan. Daarbij zijn de resterende vijf industriële divisies samengevoegd tot drie kernbedrijven: Gas and Power, Smart Infrastructure en Digital Industries. Maar Siemens liet enkele maanden geleden weten dat het ook Gas and Power nog voor september volgend jaar wil afstoten via een beursgang. Het 59%-belang in Siemens Gamesa zal in dit nieuwe bedrijf worden ondergebracht. Siemens wil in eerste instantie tussen de 25 en 50% van de aandelen aanhouden, maar zal dit belang ongetwijfeld op termijn verder terugbrengen. Vanwege de snelle opkomst van duurzame energie is de vraag naar gasturbines volledig ingezakt. Ondanks kostenbesparingen zal de winst van deze divisie dit jaar flink dalen.

Fabriekssoftware

De participatie in Siemens Healthineers ziet het bedrijf als een strategische investering. Nu Brussel de fusie van Siemens’ treindivisie ‘Mobility’ met het Franse Alstom heeft geblokkeerd, is de positie van deze voormalige kerndivisie nog onduidelijk. Volgend jaar komt het bedrijf met een nieuwe toekomstvisie voor dit onderdeel en het ligt voor de hand dat een beursgang ook hier een optie is. Daarmee komt de strategische focus overduidelijk te liggen op digitalisering en automatisering in de industrie en slimme infrastructuur voor energienetwerken, gebouwen en industrieën.

Siemens is mondiaal marktleider op het gebied van fabriekssoftware en automatisering van fabrieken en ziet in deze markt nog veel groeimogelijkheden. De divisie Digital Industries telt 75.000 werknemers en draaide vorig jaar een omzet van €15,6 mrd. De markt is €121 mrd groot en groeit circa 4,5% per jaar, aangevoerd door industriële software (+7%). Software is daarom een van de speerpunten van deze divisie en vertegenwoordigt al een vijfde van de omzet. Interessant is dat dit veelal terugkerende inkomsten zijn uit onderhoud en abonnementen. Dit zorgt voor een voorspelbare cashflow. Siemens wil met dit onderdeel 25% harder groeien dan de markt en de ebita-marge verhogen naar 17-23%, tegen 16% vorig jaar.

Slimme infrastructuur

Ook slimme infrastructuur is een groeimarkt, dankzij onder meer de toename van het elektriciteitsverbruik, verduurzaming van gebouwen en de verstedelijking. De markt is wereldwijd circa $150 mrd groot en groeit met 3% per jaar. Deze divisie van Siemens doet het al geruime tijd beter dan de markt en boekte vorig jaar met 71.000 werknemers een omzet van €14,4 mrd. Het bedrijfsonderdeel is met een aangepaste ebita-marge van 10,9% ook goed winstgevend. Doel is een marge van 10-15%.

Samen met de langetermijninvestering in Siemens Healthineers vormen deze twee divisies het nieuwe hart van Siemens. De overgebleven kern beschikt over een significant opwaarts margepotentieel. Voor 2021 mikt het concern op een aangepaste ebita-marge voor de industriële activiteiten (exclusief de lease- en financieringstak) van 11-15%. Zonder de mager renderende divisie Gas and Power is de margedoelstelling voor de lange termijn 14-18%. De autonome omzetgroei moet aantrekken naar 4 tot 5% per jaar; de stijging van de winst per aandeel zal daar bovenuit komen.

Tegenwind  

In het lopende boekjaar (tot eind september 2019) komen de strategische doelen niet dichterbij. De marge blijft naar verwachting steken aan de onderkant van de bandbreedte van 11-12%, zo waarschuwde Siemens bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers begin augustus. Vorig jaar lag de marge nog op 11,3%. Ook de autonome omzet zal een pas op de plaats maken. Boosdoener is de economische tegenwind, die met name de cyclische activiteiten binnen de divisie Digital Industries onverwacht hard raakt. Het gaat dan vooral om afzet aan de auto-industrie en machinebouw. In het derde kwartaal zakte de winst van dit onderdeel met een derde. Bij Gas and Power stond de winst eveneens sterk onder druk, maar dat was geen verrassing. De andere onderdelen hielden beter stand.

Koers Siemens rechtvaardigt koopadvies

Niettemin werd het aandeel na de cijfers 14% lager gezet. Inmiddels is het koersverlies weer grotendeels ingelopen. Hoop op een handelsdeal tussen de VS en China doet het beurssentiment goed. Maar ook de aanhoudend sterke orderontvangsten en het recordvolle orderboek stemmen optimistisch. De herschikking van de portefeuille leidt bovendien tot een beter groeiprofiel en hogere marges. Zo bezien is het aandeel met een k/w van 14,9 en een dividendrendement van 4% aantrekkelijk gewaardeerd. Ik heb het advies na de kwartaalcijfers verhoogd naar ‘kopen’ en houd daar aan vast.

Sterke balans
Betalen om geld uit te lenen. Je ziet het in de euro-bedrijfsobligatiemarkt steeds vaker en ook Siemens profiteert hiervan. De Duitsers haalden onlangs met gemak €3,5 mrd op tegen de laagste yields ooit. Twee leningen hebben een 0% coupon en werden uitgegeven tegen een negatief effectief rendement. Het illustreert de gekte op de obligatiemarkt, maar ook de bijzonder sterke financiële positie van Siemens. De nettoschuld/ebitda ratio bij de industriële activiteiten bedraagt slechts 1,2 en het bedrijf heeft zowel bij Moody’s (A1) als Standard & Poor’s (A+) een hoge investmentgrade rating. Met de beursgang van Gas and Power en eventueel ook de treindivisie (‘Mobility’) zal de cashpositie verder aandikken. Het dividend zit vanaf 2013 in de lift en kan de komende jaren verder toenemen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ