Adidas heeft de vaart erin
Soms komt het succes onverwachts. De vraag naar Adidas-producten in de VS was zo groot dat het bedrijf ze vanuit China naar de VS heeft moeten exporteren. In het eerste kwartaal drukte het tekort in de VS de omzetgroei van het Duitse schoenen- en kledingmerk. In het tweede kwartaal was door de exporten een grotere afzet mogelijk. De kwartaalomzet in Noord-Amerika steeg met 12%. Daarmee werd de groei in China van 14% naar de kroon gestoken. Een tweede opvallend feit was dat dochterbedrijf Reebok in het tweede kwartaal voor het eerst in tijden weer omzetgroei liet zien. Die groei was klein en kon niet voorkomen dat op halfjaarbasis nog sprake was van een daling, maar toch.
Operationele cijfers van Adidas
De totale kwartaalomzet van Adidas steeg met 5%, naar €5,5 mrd. Dit was vooral te danken aan Noord-Amerika en de opkomende landen. De groei kwam vooral van de schoenen (+6%), goed voor bijna 60% van de omzet. Kleding (+2%) en andere artikelen (+13%) maken de rest van de omzet uit, met respectievelijk 35 en 5%. In Europa bleef de omzet gelijk; er was nu geen WK voetbal. Ondanks de hogere transportkosten (van China naar Noord-Amerika) en grotere marketinginspanningen steeg de operationele marge met 0,4 procentpunt, naar 11,7%. De omzet- en margestijging gecombineerd zorgden voor een stijging van het operationeel resultaat met 9%, tot €643 mln. De nettowinst uit de voortgezette activiteiten steeg met 10%, naar €462 mln.
Verwachtingen en advies
Adidas handhaaft de verwachtingen voor heel 2019. Die houden een versnelling in van de omzetgroei, tot 5-8%. De operationele marge zal met 0,5-0,7 procentpunt toenemen. Dat leidt tot een stijging van het operationeel resultaat van 10-14%. Daarmee zou dit resultaat uitkomen op €1880-1950 mln. Het bedroeg in 2018 €1709 mln. Ik denk dat deze groei haalbaar is. Dat houdt in dat de hoge k/w van 27,5 gerechtvaardigd wordt door de groei. Ik handhaaf daarom het koopadvies. Ik handhaaf daarom het koopadvies.