Analisten vrezen gevolgen nieuwe Amerikaanse importheffing voor Mexico
De Amerikaanse president heeft verder gedreigd dat zo lang de Mexicaanse regering geen actie onderneemt, de importheffing maandelijks met 5 procentpunten wordt verhoogd tot maximaal 25% in oktober.
Fundamentele wijziging
De aankondiging is voor veel analisten een verrassing. Marktvorsers van MUFG-bank wijzen erop dat Mexico juist bezig was om een nieuw handelsakkoord met de VS en Canada formeel te ratificeren. De actie van Trump gooit nu zand in de machine.
Analist Ulrich Leuchtmann van Commerzbank stelt dat het Amerikaanse handelsbeleid een fundamentele wijziging heeft ondergaan, nu importheffingen worden gebruikt als hulpmiddel voor het bewerkstelligen van niet-economische doelen. De stap verkleint volgens analisten van de Australia & New Zealand Banking Group bovendien de kans op een handelsakkoord tussen de VS en China. Zij vragen zich af wat het voor zin heeft om een deal te maken als de VS zomaar willekeurig invoerheffingen oplegt.
Duitse autoproducenten onder druk
De aankondiging van Trump leidde ertoe dat onder meer de aandelenkoersen van Duitse autoproducenten sterk daalden. BMW, Daimler en Volkswagen hebben fabrieken in Mexico. Daardoor profiteren zij niet alleen van lage arbeidskosten, maar ook van de handelsovereenkomsten die Mexico heeft met de VS. Automotive-analist Arndt Ellinghorst van Evercore stelt dat BMW’s fabriek in het Mexicaanse San Luis Potosi goed is voor bijna 20% van de totale productie van de Duitse autofabrikant voor de Amerikaanse markt.
ING denkt tot slot dat door de nieuwe importheffing de obligatierally in leven blijft en de dollar zijn waarde zal vasthouden.