Updates

Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

VolkerWessels

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Lufthansa

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
image description
Interview Jeff Thijssen, 31 mei 14:00

Gesprek van de Dag: AMG-bestuursvoorzitter Heinz Schimmelbusch

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

VolkerWessels

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Lufthansa

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen

AMG verwacht de komende jaren te kunnen profiteren van de strengere eisen op het gebied van CO2-uitstoot. Het concern wil de capaciteit voor het recyclen van gebruikte katalysatoren verdubbelen. In gesprek met de AMG ceo Heinz Schimmelbusch.

Heinz Schimmelbusch is de ceo van Advanced Metallurgical Group (AMG). Het bedrijf, zo vertelt hij, is ontstaan uit het idee om een portfolio samen te stellen met materialen waarmee kan worden ingespeeld op groeiende behoefte aan energiebesparing, energieopslag en schone energie. In lijn hiermee maakte het concern onlangs bekend de capaciteit voor het recyclen van gebruikte katalysatoren te gaan verdubbelen.

We spraken met Schimmelbusch over twee belangrijk trends waarvan AMG de komende jaren verwacht te profiteren: de toename van het aantal gebruikte katalysatoren en de trend om de brandstofefficiëntie van lucht- en ruimtevaartmotoren te verhogen.

Van welke organisaties ontvangt AMG de te recyclen katalysatoren?

‘Van grote olieraffinaderijen, die ze gebruiken om ruwe olie om te zetten in verkoopbare geraffineerde producten. De gebruikte katalysatoren bevatten nikkel, molybdeen en vanadium. De grondstof vanadium is afkomstig van de ruwe olie die door de katalysator stroomt.’

Waarom verwacht AMG de komende jaren een toename van het aanbod gebruikte katalysatoren?

‘Dit komt deels door nieuwe regels die zijn opgesteld door de International Maritime Organization. Vanaf januari 2020 wordt de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof voor schepen die op open zee varen verlaagd van 3,5 naar 0,5%. Dit betekent dat olieraffinaderijen hun producten extra zullen moeten verfijnen, en om dit te realiseren zullen ze meer katalysatoren moeten inzetten. Dat leidt vanzelfsprekend tot een groter aanbod aan gebruikte katalysatoren.

Olieraffinaderijen leveren hun vanadiumhoudende gebruikte katalysatoren aan bij AMG om deze te laten recyclen en betalen daarvoor een vergoeding. Bij het ontwerpen van onze groeistrategie hebben we een groeitrend waargenomen op de zeer lange termijn in het aanbod van gebruikte katalysatoren waarvoor een recycle-oplossing nodig is.

Er zijn verschillende redenen waarom we een groei van het aanbod verwachten, naast de nieuwe wetgeving van de International Maritime Organization. Zo zorgt ook de uitbreiding van de capaciteit van olieraffinaderijen in het Midden-Oosten voor meer aanbod. Ruwe olie in deze landen wordt voornamelijk geëxporteerd, maar in landen als Koeweit en Saoedi-Arabië worden steeds meer grote raffinageprojecten opgestart. Ook hier zijn nieuwe katalysatoren nodig die uiteindelijk gerecycled dienen te worden.

Daarnaast heeft nieuwe regelgeving die sinds 2017 van kracht is in China ertoe geleid dat verschillende afvalstromen, waaronder katalysatoren, een nieuwe bestemming zoeken. Chinese bedrijven mogen namelijk geen gebruikte katalysatoren meer importeren om deze te recyclen. Dit zorgt voor meer aanbod in de markten waarin AMG actief is. Ook zien we steeds meer focus op duurzaamheid bij organisaties. Er is een verschuiving in het bewustzijn ontstaan over het belang van het transparant omgaan met recycling van afvalstoffen. Zelfs in landen waar in het verleden hier nogal losjes mee werd omgegaan.’

Over wat voor aantallen praten we precies?

‘Op dit moment wordt geschat dat de totale jaarlijks hoeveelheid gebruikte katalysatoren zal toenemen van 190.000 ton in 2019 tot 250.000 ton in 2022 op weg naar 325.000 ton in 2025. De verwerkingscapaciteit van AMG is op dit moment 30.000 ton per jaar, en we zijn van plan dit te gaan verhogen naar 60.000 ton. Gezien de explosieve groei van de nieuwe en gebruikte katalysatoren leidt deze groei, uitgaande van redelijke marktveronderstellingen, in 2025 tot een theoretisch recycle-opbrengstpotentieel van $1,5 mrd tot $2 mrd per jaar. Dat is dan een optelsom van recyclevergoedingen en metaalverkoop exclusief metaalkredieten aan de olieraffinaderijen.’

Hoeveel procent wordt er gerecycled en wat is het verdienmodel van het recyclen van gebruikte katalysatoren?

‘AMG is op dit moment de allergrootste recycler van gebruikte katalysatoren en we hebben de intentie om marktleider te blijven. We staan bekend om onze kwalitatief hoogwaardige procestechnologie die de verwerking van dit afval op een milieuvriendelijke manier mogelijk maakt. Meer dan 99% van het afval op gewichtsbasis wordt omgezet in commerciële producten. Zoals gezegd ontvangen we een recyclingvergoeding van de raffinaderijen voor de verwerking van de gebruikte katalysatoren. Daarnaast hebben we een kastroomcomponent door de verkoop van de metalen die we winnen tijdens de recycling. Dit zijn ferro-vanadium, nikkel en molybdeen. Vanwege de bijdrage die we ontvangen voor het recyclen zijn we ’s werelds goedkoopste producent van ferro-vanadium.’

Waarom is de prijs van vanadium in 2019 zo fors gedaald?

‘De prijs voor vanadium was eind 2018 extreem opgelopen, waarna er een flinke correctie heeft plaatsgevonden. We verwachten dat dit zichzelf weer zal corrigeren. Het is namelijk niet ongebruikelijk op de grondstofmarkten dat een vraagverschuiving abnormale volatiliteit veroorzaakt met een positieve piek gevolgd door een negatieve piek. Vervolgens komt vanzelf een nieuwe prijs tot stand die meer overeenkomt met de vraagverschuiving.’

Van welke trends kan AMG de komende jaren profiteren?

‘Een trend waarvan we denken te kunnen profiteren is het vergroten van de brandstofefficiëntie van lucht-ruimtevaartmotoren door de temperatuur ervan te verhogen. Hiervoor zijn nieuwe materialen en producten noodzakelijk die AMG kan leveren. Denk daarbij aan titanium-aluminiumlegeringen en coatingovens voor turbinebladen. Voor beide toepassingen is AMG de grootste leverancier.

Ik denk dat de financiële markten de omvang en de kansen onderschat van de terreinen waarop we actief zijn, met name de twee genoemde trends voor lucht- en ruimtevaartmotoren en de recycling van katalysatoren. Dat is een belangrijke reden om onze capaciteit te gaan verdubbelen. Daarnaast denk ik dat beleggers de waardecreatie onderschatten die gepaard kan gaan met een mogelijke toekomstige beursnotering van ons bedrijfsonderdeel AMG Technologies.’

Wie is Heinz Schimmelbusch?
2006-hedenCeo AMG
2002-2006Ceo Metallurg
1998-2002Chairman Metallurg
1989-1993Diverse functies, Metallgesellschaft AG
OpleidingEconomie, Universiteit van Tubingen, Duitsland

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,95 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!