Tipterugblik: Activision Blizzard
Die slechte prestaties zijn het gevolg van een aantal recente ontwikkelingen in de sector. Zo moeten gameproducenten naast het ontwikkelen van spellen voor consoles en pc’s, ook steeds meer geld steken in het ontwikkelen van games die op de smartphone gespeeld kunnen worden. Er zijn bovendien steeds meer game-makers die hun producten gratis aanbieden, waarbij het geld later moet worden verdiend door spelers tegen betaling extra spelopties te geven. Daar komt dan nog bij dat de ontwikkeling van een game veel geld kost en het spel, net als een een speelfilm, vervolgens toch kan floppen.
Activion Blizzard in de sector
Binnen die turbulente wereld wist Activision Blizzard de winstgevendheid over 2018 link te verhogen. De nettowinst per aandeel steeg van $2,28 naar $2,60. Maar het bedrijf blijkt nu dit jaar toch nodig te hebben om zich te reorganiseren. Sommige games, zoals Overwatch en Destiny 2, bleken minder goed aan te slaan. De resultaten bij de sportcompetities, waarin spelers het tegen elkaar opnemen in bijvoorbeeld voetbalspellen, moeten nog echt op gang komen en het wachten is op Call of Duty Mobile. Ook kan het gratis aanbieden van games door Activision Blizzard waarschijnlijk alleen winstgevend toegepast worden op nieuwe uitgaven. Bij de oude games zou deze strategie tot teveel plotselinge derving van inkomsten leiden voordat er compensatie komt uit de additionele verkopen binnen de games.
Al met al blijkt 2019 een overgangsjaar te worden. Dat is pijnlijk voor de tip die ik heb gegeven in mei 2018. Vanaf september rendeert die niet meer. Begin dit jaar werd dit al duidelijk toen aandelen uit andere sectoren wel gingen stijgen. Om die reden is het aandeel ook begin maart uit de Offensieve portefeuille verwijderd en hebben we het advies onlangs al gewijzigd in ‘verkopen’. Wij hebben nu uit de game-sector nog koopadviezen staan voor Ubisoft en Take-Two.