Morningstar ziet kansen in de auto-industrie
Een van de pijlers onder de aandelenanalyse van Morningstar is ‘economic moat’. Dat is het vermogen van bedrijven om over lange termijn een aanmerkelijk hoger rendement op het geïnvesteerd vermogen te behalen dan de kapitaalkosten. Deze ‘moat’ ontstaat als gevolg van concurrentievoordelen zoals intellectueel eigendom of schaalvoordelen. Autofabrikanten, stelt Morningstar, hebben nauwelijks ‘moat’. De auto-industrie is kapitaalintensief en buitengewoon competitief. Daardoor leiden kleine veranderingen in de vraag al tot grote veranderingen in de winst. Bovendien wijst de huidige overcapaciteit op relatief lage toetredingsbarrières. Toch zijn nog best aantrekkelijke auto-aandelen te vinden. Bijvoorbeeld BMW, dat door de kracht van het merk en intellectueel eigendom in aandrijftechniek over enige ‘moat’ beschikt. Morningstar verwacht watmargedruk door de opkomst van elektrisch rijden en zelfrijdende voertuigen. Maar een operationele marge van op termijn 14,4% is nog altijd aantrekkelijk.
Toeleveranciers
Ook General Motors (GM) is kansrijk, stelt Morningstar. De concurrentievoordelen van GM zijn minder groot dan die van BMW. Maar de Amerikanen hebben wel een ambitieuze herstructurering aangekondigd en willen verder groeien in opkomende landen. Toeleveranciers van autofabrikanten hebben meer ‘moat’, aldus Morningstar. De toeleveranciers worden door de autofabrikanten vaak in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van nieuwe modellen betrokken. Autofabrikanten wisselen dan niet snel van toeleverancier. Dat maakt een aandeel als Adient, fabrikant van autostoelen, aantrekkelijk meent Morningstar. Maar alleen voor beleggers met veel geduld. Een andere aantrekkelijke toeleverancier is BorgWarner, producent van aandrijfsystemen.