Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies van de dag Jaap Barendregt, 15 mrt 2019 12:00

Adidas profiteert van groeimarkt

0 0 Leestijd ongeveer

Ondanks een lichte omzetwaarschuwing voldeden de jaarcijfers van Adidas ruimschoots aan de doelstellingen. Het komende jaar biedt waarschijnlijk lagere, maar nog altijd zeer acceptabele groei.

Fitness, training en sport worden steeds populairder, en daarmee de kleding, schoenen en andere accessoires die daarbij horen. Maar ook in het dagelijkse leven is het dragen van sportieve schoenen en sportschoenen heel gewoon geworden. Dat is natuurlijk in het voordeel van sportartikelenbedrijven als Nike en Adidas. Ik bespreek laatstgenoemde naar aanleiding van de jaarcijfers. Adidas maakt deel uit van de Offensieve portefeuille en het is een persoonlijke tip.

Financiële resultaten van Adidas

In de loop van 2018 werd duidelijk dat de zaken in West-Europa niet naar verwachting liepen. Uiteindelijk boekte het sportartikelenbedrijf in Europa (zonder Oost-Europa) een omzetdaling van minder dan 1%. De opkomende markten meldden een omzetdaling van 3% (zonder wisselkoerseffecten). Europa vormt circa 30% van de omzet. De lagere omzet aldaar leidde daarom bij de derdekwartaalcijfers tot een verlaging van de omzetgroeiverwachting bij constante wisselkoersen voor heel 2018. De prognose ging van ‘ongeveer 10%’ naar ‘8-9%’. Het is 8% geworden.

Toch hogere winstverwachtingen

De lagere omzetgroeiverwachting ging vergezeld van een hogere groeiverwachting wat betreft operationeel resultaat en nettowinst. De operationele marge zou een vol procentpunt stijgen, in plaats van 05 tot 0,7 procentpunt. Dat is uitgekomen.Voorts zou de nettowinst van voortgezette activiteiten  tussen €1660 mln en €1720 mln uitkomen, in plaats van tussen €1430 mln en €1615 mln. Het is €1709 mln geworden, een toename van 26% (en ruim 19% exclusief eenmalige belastingvoordelen uit de VS).

De combinatie van lagere omzetgroei en hogere winstgroei is een gevolg van de verkoopmix. Adidas groeide met 15%  (bij constante wisselkoersen ) in Azië-Pacific en de VS. De eerste regio is met 35% van de omzet de grootste, en de marges behoren er tot de hoogste. Daar komt bij dat het Adidas-merk veel beter loopt dan het Reebok-merk (zie kader). Bovendien zijn kostenverlagingen doorgevoerd.

Toekomst en advies

Adidas verwacht voor 2019 een omzetgroei van 5-8% (bij constante wisselkoersen), een operationele margetoename van 0,5-0,7 procentpunt een een nettowinststijging bij de voortgezette activiteiten van 10-14%. Bij een dergelijke winststijging is de k/w van 20,8 niet te hoog en het advies is daarom ‘kopen’.

Reebok en te snelle groei geven problemen
Een dissonant in de successen van Adidas is Reebok. De omzet van dit Adidas-merk daalde in 2018 met 8,5% (3% bij constante wisselkoersen) en beslaat inmiddels nog maar 7,7% van de concernomzet. Reebok werd overigens in 2018 wel weer winstgevend, wat bijdroeg aan de margestijging bij moederbedrijf Adidas. Het zou geen gek idee zijn om van deze winstgevendheid te profiteren en Reebok te verkopen.

Voorts is de groeiende vraag naar producten met een middenprijs zo hoog dat Adidas er door aanvoerproblemen niet volledig aan kan voldoen. Dat kost volgens Adidas over heel 2019 1-2 procentpunt aan omzetgroei (bij constante wisselkoersen). Het probleem speelt in de eerste jaarhelft, en zal daarna deels leiden tot hogere groei.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ