Adidas profiteert van groeimarkt
Fitness, training en sport worden steeds populairder, en daarmee de kleding, schoenen en andere accessoires die daarbij horen. Maar ook in het dagelijkse leven is het dragen van sportieve schoenen en sportschoenen heel gewoon geworden. Dat is natuurlijk in het voordeel van sportartikelenbedrijven als Nike en Adidas. Ik bespreek laatstgenoemde naar aanleiding van de jaarcijfers. Adidas maakt deel uit van de Offensieve portefeuille en het is een persoonlijke tip.
Financiële resultaten van Adidas
In de loop van 2018 werd duidelijk dat de zaken in West-Europa niet naar verwachting liepen. Uiteindelijk boekte het sportartikelenbedrijf in Europa (zonder Oost-Europa) een omzetdaling van minder dan 1%. De opkomende markten meldden een omzetdaling van 3% (zonder wisselkoerseffecten). Europa vormt circa 30% van de omzet. De lagere omzet aldaar leidde daarom bij de derdekwartaalcijfers tot een verlaging van de omzetgroeiverwachting bij constante wisselkoersen voor heel 2018. De prognose ging van ‘ongeveer 10%’ naar ‘8-9%’. Het is 8% geworden.
Toch hogere winstverwachtingen
De lagere omzetgroeiverwachting ging vergezeld van een hogere groeiverwachting wat betreft operationeel resultaat en nettowinst. De operationele marge zou een vol procentpunt stijgen, in plaats van 05 tot 0,7 procentpunt. Dat is uitgekomen.Voorts zou de nettowinst van voortgezette activiteiten tussen €1660 mln en €1720 mln uitkomen, in plaats van tussen €1430 mln en €1615 mln. Het is €1709 mln geworden, een toename van 26% (en ruim 19% exclusief eenmalige belastingvoordelen uit de VS).
De combinatie van lagere omzetgroei en hogere winstgroei is een gevolg van de verkoopmix. Adidas groeide met 15% (bij constante wisselkoersen ) in Azië-Pacific en de VS. De eerste regio is met 35% van de omzet de grootste, en de marges behoren er tot de hoogste. Daar komt bij dat het Adidas-merk veel beter loopt dan het Reebok-merk (zie kader). Bovendien zijn kostenverlagingen doorgevoerd.
Toekomst en advies
Adidas verwacht voor 2019 een omzetgroei van 5-8% (bij constante wisselkoersen), een operationele margetoename van 0,5-0,7 procentpunt een een nettowinststijging bij de voortgezette activiteiten van 10-14%. Bij een dergelijke winststijging is de k/w van 20,8 niet te hoog en het advies is daarom ‘kopen’.
Voorts is de groeiende vraag naar producten met een middenprijs zo hoog dat Adidas er door aanvoerproblemen niet volledig aan kan voldoen. Dat kost volgens Adidas over heel 2019 1-2 procentpunt aan omzetgroei (bij constante wisselkoersen). Het probleem speelt in de eerste jaarhelft, en zal daarna deels leiden tot hogere groei.