Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Portefeuilles Jaap Barendregt, 6 feb 2019 11:45

Offensieve portefeuille lanceert zichzelf

0 0 Leestijd ongeveer

Januari was al goed. Februari lijkt tot nu op de tweede trap van een raket die de Offensieve portefeuille qua rendement verder lanceert. Het is nu genieten van de winst, maar het stopt wel een keer.

De afgelopen week was verbazingwekkend. Het rendement over 2019 van het aandelendeel van de Offensieve portefeuille steeg van 5,9 naar 10,2%! Dus alle aandelen stegen gemiddeld met ruim 4%.Uitblinkers waren Apple en LVMH, in de vorige weken nog muurbloemen. Apple had een flinke tik gekregen na een omzetwaarschuwing. De hoofdoorzaak was dat de omzet in China tegenviel. Sommige iPhone-versies zijn te duur geworden. Temeer daar er alternatieven zijn zoals de apparaten van Huawei.  Uit een cijferpresentatie van Apple bleek dat de winst er niet onder had geleden. Het aandeel steeg daarna van -0,7% naar +10,6% (rendement over 2019). Ook LVMH kende een opluchtingsrally. Voor de producten van dit Franse luxeconsumptiegoederenbedrijf hielden de Chinezen niet de hand op de knip. De jaaromzet en -nettowinst groeiden daardoor stevig door. Het aandeel steeg de afgelopen week op 2019-basis van 0,6% naar 12,8%. In het kader Trending Topics ga ik kort op de sector in.

Nog meer grote stijgers in de offensieve portefeuille

Het bleef niet bij Apple en LVMH. Er waren meerdere aandelen die tussen 5 en 10% stegen. Dit gold voor ASML, Basic-Fit, Besi, Booking.com, Chevron, Intel, Kering, en Microsoft. Opvallend in deze rij was Adidas als een van de weinige dalers (van 12,0 naar 11,2%). Het bedrijf kreeg een adviesverlaging van de Zwitserse  bank UBS. Het koersherstel is inmiddels ingezet, maar een plus kon er daardoor deze week nog niet van af. Het jaarrendement van hele portefeuille (inclusief kasgeld) nam toe van 5,2 naar 8,9%.

 

Trending Topics

Wat een luxe!
China wordt steeds belangrijker. Als de economische groei van het land minder sterk is gegroeid, daalt menig aandelenkoers. Die reactie verwondert mij. Want de groei daalt dan van 6,5 naar 6,3%, bij een toenemend belang van de consumptie. Dat is toch een droom, zo’n groei! In ieder geval profiteren die westerse bedrijven van de Chinese koopkrachtstijging die de Chinezen extra’s te bieden hebben boven producten uit eigen land. Dat geldt in grote mate voor de luxeconsumptiebedrijven LVMH en Kering (Gucci). De koersen van die bedrijven stijgen na de twijfelperiode bij beleggers nu uit jaarcijfers van LVMH blijkt dat de Chinese consument geïnteresseerd blijft in luxe. PVH en Adidas profiteren mee, maar zitten in een lager segment van de markt.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ