Offensieve portefeuille lanceert zichzelf
De afgelopen week was verbazingwekkend. Het rendement over 2019 van het aandelendeel van de Offensieve portefeuille steeg van 5,9 naar 10,2%! Dus alle aandelen stegen gemiddeld met ruim 4%.Uitblinkers waren Apple en LVMH, in de vorige weken nog muurbloemen. Apple had een flinke tik gekregen na een omzetwaarschuwing. De hoofdoorzaak was dat de omzet in China tegenviel. Sommige iPhone-versies zijn te duur geworden. Temeer daar er alternatieven zijn zoals de apparaten van Huawei. Uit een cijferpresentatie van Apple bleek dat de winst er niet onder had geleden. Het aandeel steeg daarna van -0,7% naar +10,6% (rendement over 2019). Ook LVMH kende een opluchtingsrally. Voor de producten van dit Franse luxeconsumptiegoederenbedrijf hielden de Chinezen niet de hand op de knip. De jaaromzet en -nettowinst groeiden daardoor stevig door. Het aandeel steeg de afgelopen week op 2019-basis van 0,6% naar 12,8%. In het kader Trending Topics ga ik kort op de sector in.
Nog meer grote stijgers in de offensieve portefeuille
Het bleef niet bij Apple en LVMH. Er waren meerdere aandelen die tussen 5 en 10% stegen. Dit gold voor ASML, Basic-Fit, Besi, Booking.com, Chevron, Intel, Kering, en Microsoft. Opvallend in deze rij was Adidas als een van de weinige dalers (van 12,0 naar 11,2%). Het bedrijf kreeg een adviesverlaging van de Zwitserse bank UBS. Het koersherstel is inmiddels ingezet, maar een plus kon er daardoor deze week nog niet van af. Het jaarrendement van hele portefeuille (inclusief kasgeld) nam toe van 5,2 naar 8,9%.
Trending Topics