Tipterugblik: Somfy
Er waren echter ook bedrijfsspecifieke oorzaken voor de koersdaling. De autonome omzetgroei is over de eerste negen maanden van 2018 afgezwakt naar 5,1%, tegenover 9,3% over dezelfde periode het jaar daarvoor. Vooral in het Midden-Oosten vertraagde de groei onder invloed van de afgekoelde economie. Verder zorgde een ander voorraadbeleid bij een belangrijke Amerikaanse leverancier voor een tijdelijke dip in de Verenigde Staten. De nettowinst bleef over het eerste halfjaar vrijwel gelijk, mede door extra investeringen in de ontwikkeling van producten.
Chinese markt
Ander tegenvallend nieuws was dat Somfy zich in China gaat richten op zijn eigen merken en de Chinese deelneming Dooya niet langer consolideert, maar als aandelenbelang zal verantwoorden in de cijfers. Daardoor komt de jaaromzet met terugwerkende kracht 11% lager uit. De impact op de nettowinst is vrijwel nihil. Omdat het eigen Somfy-merk nog vrij klein is in de gigantische Chinese markt zal het bedrijf hier waarschijnlijk extra moeten investeren.
Buiten China zitten de verkopen in Azië sterk in de lift, net als in andere opkomende landen in Zuid-Amerika en Oost-Europa. Verder is het positief dat de groei in traditioneel belangrijke markten voor Somfy, zoals Frankrijk, Benelux en het VK, erg sterk blijft. Huisautomatisering blijft een fraaie groeimarkt. Met de ontwikkeling van nieuwe smarthomeproducten speelt Somfy hierop in. Het bedrijf is wereldwijd marktleider in gemotoriseerde raamdecoratie en deuren/toegangspoorten in woningen en kantoren. De netto kaspositie van €124 mln geeft ruimte om de positie met overnames te versterken. Bij een k/w van 16 blijft dit groeiaandeel koopwaardig.