Updates

Aandelen Nederland

BinckBank

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
image description
Opinie Hein Praats, 11 okt 11:15

Multinationals laten zich niet gek maken

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

BinckBank

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Gepokt en gemazeld als multinationals zijn, zullen zij ook in de huidige handelsoorlog hun weg wel vinden. Belangrijker is de uitdaging om de lokale concurrentie over ter wereld te weerstaan. Multi-lokale strategieën vormen de sleutel tot succes.

JPMorgan zei eind vorige week dat een ‘full-blown’ handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China voor de zakenbank nu het meest aannemelijke scenario voor 2019 is. Op het eerste gezicht zou dat vooral voor multinationals leiden tot negatieve consequenties; zij staan immers in de vuurlinie van het internationale handelsfront. Desalniettemin zijn multinationals de wereldeconomie en de financiële markten de afgelopen jaren steeds meer gaan domineren. Het aantal bedrijven in de FTSE Multinationals Index is sinds 1994 met meer dan 70% toegenomen. Bovendien verslaat deze index der wereldwijde giganten qua rendement de bredere aandelenmarkt ook nog eens overtuigend.

Hoewel verre van immuun voor de handelsoorlog, wordt het grootste deel van deze reuzen gerund door ervaren managementteams die hun bedrijfsstrategie razendsnel lijken te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Velen van hen hebben hun internationaal opererend conglomeraat al door diverse handelsomgevingen geloodst en kennen het klappen van de zweep. Die ervaring en expertise geven multinationals een voorsprong om (ook) door deze onzekere handelstijden te navigeren.

Multi-lokale benadering

Uit een rondje langs de velden blijkt dat de multi-lokale strategie voor wereldwijde grootbedrijven van steeds groter belang wordt. Door de lokale marktwensen centraal te stellen en de productiefaciliteiten zo dicht mogelijk bij de verkooppunten te brengen, komen multinationals dichter bij hun eindklant te staan. Daardoor kunnen ze sneller en effectiever inspelen op de lokale vraag, trends en concurrentie.

Multinational Nike is hiervan een goed voorbeeld. Afgelopen zomer onthulde de wereldleider in sportschoenen en -kleding een nieuwe data-gedreven benadering bij de opening van een van haar winkels in Los Angeles, waar de voorraad schoenen wordt beheerd op basis van online kooptrends in de omliggende postcodegebieden. In Europa heeft Nike een versneld bevoorradingsproces gelanceerd dat het mogelijk maakt om maten, kleuren en nieuwe materialen af te stemmen op de individuele klantvoorkeuren in de verschillende Europese steden.

Visa en Mastercard volgen eenzelfde soort benadering door in hun processen van elektronische betalingsverwerking lokale overwegingen zwaar mee te wegen. Niet alleen worden die afgestemd op de wensen van lokale klanten, maar ook op de financiële regelgeving die per land of regio vaak verschilt. Als gevolg hiervan blijven beide bedrijven in een gezond tempo doorgroeien en wordt tegelijkertijd het hoofd geboden aan de opkomende concurrentie van bedrijven uit de fintech-industrie.

Opkomende concurrentie

De multi-lokale benadering is niet alleen in ontwikkelde, maar ook in opkomende markten van belang. Landen als China, India en Brazilië hebben, naast hun eigen multinationale reuzen, ook veel kleine bedrijven die zich specifiek op één regio of land richten. Dergelijke concurrenten zullen niet achterover leunen en toezien hoe traditionele westerse multinationals hun stempel op opkomende markten blijven drukken. Desalniettemin blijft ook daar vraag naar de bekende merken van Westerse multinationals, mits deze maar oog houden voor de plaatselijke behoeften. Internationaal opererende bedrijven die kosten besparen door schaalvergroting, maar tegelijkertijd lokaal denken en daardoor snel en effectief hun aanbod en bedrijfsvoering kunnen aanpassen aan lokale (veranderende) wensen, zijn goed gepositioneerd, ongeacht of intensivering van de handelsoorlog nu wel of niet tot het basisscenario behoort.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Beleggers Belangen geeft u waardevolle informatie, waarmee u uw rendement kunt verhogen. Ontdek het nu vanaf €10,95 per maand.
 Bekijk onze abonnementen hier!