Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 2 okt 2018 09:19

Sligro moet door een lastige fase

0 0 Leestijd ongeveer

Sligro bestond tot voor kort uit een groothandel voor levensmiddelen, dranken en aanverwante producten (foodservice) en supermarktketen Emté. De laatste is verkocht. Ik ga in dit artikel in op de verkoop en bespreek de resterende groothandelsactiviteiten.

Sligro heeft lang volgehouden dat er synergieën waren tussen de groothandel en de supermarkten. Die moeten in het verkoopproces en de levering hebben gelegen. De groothandel heeft trouwens ook grote verkoophallen waar de waren zijn uitgestald voor kleinere afnemers. Die nemen hun producten veelal zelf mee, alsof de hal een supermarkt is. De wereld van de supermarkten is echter ook duidelijk afwijkend; er heerste met ketens als Lidl, Aldi en Dirk van den Broek prijsconcurrentie. Tegenover andere ketens, zoals, Ahold, gaat het weer om de uitstraling van de presentatie van de producten. Sligro kon de concurrentie niet aan. Er was gestart met een nieuwe formule voor Emté die de winkels moderner moesten maken. Maar de ombouw van Emté kostte veel geld en verliep langzaam. Sligro kon de ontwikkelingen bij de retail niet bijbenen, wat een gevaar vormde voor de winstgevendheid van de Emté-keten. Daarmee kwam ook de werkgelegenheid bij de keten in gevaar. Het besluit om Emté te verkopen was dan ook verantwoord. Nu kan alle aandacht worden gericht op de groothandelsactiviteiten. De aandeelhouders profiteerden bovendien van een extra dividenduitkering, hoewel die natuurlijk het eigen vermogen van Sligro en dus eigenlijk hun bezit in dat bedrijf ook verkleinde.

Groothandelsmarkt in Nederland

Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), een instelling die de foodservicemarkt analyseert, plaatst Sligro in haar schattingen bij de groothandels in Nederland op nummer één, aldus het jaarverslag van Sligro over 2017. Het marktaandeel was eind 2017 uitgekomen op 24,4%. In 2015 was dat nog 23,6%. Belangrijke concurrenten zijn vooral Lekkerland (13,3% in 2017), Bidfood (10,8%), Hanos (7,8%), Makro (5,5%) en diverse drankengroothandels (13,1%). Dan resteert er voor de overige nog 25,1%.
Sligro bedient de groothandelsklanten zoals gezegd deels via zelfbedieningsgroothandels. De grotere klanten krijgen hun producten via levering. Zo wordt geleverd aan hotels, restaurants, ziekenhuizen, bedrijfskantines en winkels van tankstations. Sligro heeft ook een beperkt aantal productiebedrijven op het gebied van voeding.

Markt in België

Het bedrijf is tevens actief in België. Daar vindt alleen levering aan de deur plaats. Sligro is echter bezig met een vestiging van een zelfbedieningsgroothandel in Antwerpen. Het bedrijf ziet kansen in België omdat de markt er volgens gegevens van Foodservice Alliance in 2017 veel meer versnipperd is dan de Nederlandse foodservicemarkt. Het marktaandeel van de grootste partij, Bidfood, komt slechts uit op 5,4%. Sligro zou met de leveringen op nummer drie staan met een marktaandeel van 3,4% (zie kader). Dat biedt inderdaad perspectieven, vermits op de goede manier op de smaak van de Belgische klant kan worden ingespeeld en tevens prijsconcurrerend kan worden gewerkt. Foodserviceklanten nemen er hun producten nu veelal van meerdere groothandels af.

België als ‘nieuwe’ markt
De Nederlandse omzet van Sligro bedroeg in de eerste helft van 2018 €1003 mln. Die in België was €128 mln. Er valt dus nog veel te winnen in het buurland. Van die €128 mln vond voor €20 mln aan leveringen vanuit Nederlandse locaties plaats. De rest kwam van Belgische bedrijven die eerder zijn overgenomen. Nog dit jaar moet een eigen vestiging in Antwerpen een impuls gaan geven aan de Belgische omzet.

Groei door autonome groei

Dominant in de groeistrategie is autonome groei. Bij het huidige marktaandeel van het bedrijf liggen grote overnames wellicht ook moeilijk bij toezichthouders vanwege mogelijke marktdominantie. De markt groeit jaarlijks met ongeveer 3,5%, variërend van 3% tot 5%. Dus als Sligro de markt weet te overtreffen is er elk jaar vrij hoge autonome omzetgroei mogelijk. Sligro kan de groei van de markt zelfs overtreffen doordat schaalvoordelen (deels) via lagere prijzen of betere service aan klanten kunnen worden doorgegeven.

Groei door kleine acquisities

De tweede pijler van de groei-inspanningen zijn de kleinere overnames van Sligro. Het zijn er zo’n twee per jaar. De grootste van de laatste tijd was het resultaat van een overeenkomst met Heineken. Sligro gaat voor de brouwer de opslag en levering van bier- en ciderbestellingen door de horeca doen. De verwachte omzetstijging is €150 mln. Daar staan gedurende het integratieproces met in totaal €80-€150 mln overigens in 2017 en de eerstvolgende jaren ook vrij hoge kosten tegenover (zie kader). Bij de verkoop van Emté heeft Sligro overigens bedongen dat het de La Place-restaurants (ook van Jumbo) mag bevoorraden.

Heineken Nederland als partner
De integratie van de logistieke activiteiten van Heineken in Nederland is allesbehalve kosteloos. Sligro moet er het eigen locatienetwerk flink voor aanpassen. Zo wordt in de tweede helft van 2018 de fase afgerond waarin bestaande locaties in Sluis (Zeeuws-Vlaanderen), Vlissingen, Berkel & Rodenrijs (Zuid-Holland), Drachten en Amsterdam worden uitgebreid. Daarna volgt nog nieuwbouw in Breda, Deventer, Maastricht en in de regio Utrecht. Die nieuwbouw wordt in 2019 en 2020 gerealiseerd. Door dit fijnere netwerk kunnen klanten sneller beleverd worden. Het gaat in totaal om vloeroppervlaktegroei van 24 voetbalvelden.

 

Halfjaaromzet Sligro

De halfjaaromzet van €1131 mln was 11% hoger dan die van het eerste halfjaar van 2017, maar daar zaten vooral acquisitie-effecten in. Autonoom was er helemaal geen groei. Daarmee werd weliswaar een slecht eerste kwartaal (autonome daling van 0,7%) gecompenseerd, maar de halfjaargroei bleef ver onder die van 2017 (+4,6%). Dat was teleurstellend. Sligro lijkt afgeleid te zijn door de integratie van de Heineken-activiteiten.

Halfjaarkosten en nettowinst

De halfjaarkosten stegen navenant met de omzet waardoor de nettowinst van de groothandelsactiviteiten met €25 mln die van 2017 benaderde (€26 mln).
De tweede jaarhelft wordt gekenmerkt door veel overgangsinspanningen. Er worden locaties uitgebreid en de vestiging in Antwerpen zal worden geopend. En daarbovenop gaat het bedrijf vanaf het vierde kwartaal zijn ict-systeem veranderen. Al die veranderingen tegelijk zijn risicovol. Gecombineerd met de afzwakkende autonome omzetgroei maakt dit ons nu weinig enthousiast over het aandeel. Bij een k/w van 11,5 wachten wij even af hoe Sligro de overgangsfase verteert. Het advies blijft dus ‘verkopen’. 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ