Flop van de week: Ahold Delhaize
Afgelopen week ging er plotseling ruim 4% van de koers van Ahold Delhaize af na een verkoopadvies van UBS. Deze bank ziet het somber in op de voor het supermarktconcern verreweg belangrijkste markt, de VS. Ahold Delhaize groeit er slechts beperkt, als gevolg van grote concurrentie. Walmart heeft zich hersteld, de Duitse prijsconcurrenten Lidl en Aldi zijn in opkomst en ook Amazon begeeft zich op de markt met online aanbod van supermarktproducten – iets waarop Walmart weer heeft gereageerd met extra inspanningen op het gebied van e-commerce. Online is Ahold Delhaize, ondanks een jarenlange aanwezigheid met Peapod, nog maar beperkt actief. Precies deze argumenten van UBS waren in juni 2017 aanleiding voor mij om het verkoopadvies te geven.
Positieve kanten van Ahold Delhaize
Maar het is niet alleen kommer en kwel. Het bedrijf profiteert in de VS nog steeds van de voordelen van de fusie tussen Ahold en Delhaize. De kostenvoordelen vormen een financieringsbron voor de grote uitgaven die nodig zijn om de ketenformules aantrekkelijk te houden en om de prijzen in de concurrentiestrijd te kunnen blijven verlagen. Het operationeel resultaat was allesbehalve slecht, vooral buiten de VS. Die markt blijft echter wel cruciaal, die het forse omzetaandeel.
In 2019 kan Ahold Delhaize nog blijven profiteren van de kostenreducties. En vreemd genoeg is het uitblijvende succes bij de online verkopen – het gaat om 2% van de VS-omzet van het bedrijf – zelfs als een voordeel te zien. Online verkopen zijn verliesgevend en het bedrijf kan met een marktaandeel van slechts 2% weinig terrein verliezen aan Amazon en Walmart. Om deze twee redenen heb ik op 8 augustus het advies verhoogd naar ‘kopen’. Daarbij blijft het van groot belang dat Ahold concurrerend weet te blijven op het gebied van winkelverkopen, tegen de online trend in. Als dat niet lukt, dan wordt het advies toch weer ‘verkopen’.