Educatie: hoe beleg ik succesvol in een beursgang?
De succesvolle beursentree van Adyen op 13 juni prikkelt ongetwijfeld de interesse van beleggers in nieuwkomers op het Beursplein. Op de eerste handelsdag verdubbelde de koers bijna ten opzichte van de introductieprijs van €240. Inmiddels noteert het aandeel boven de €600, oftewel een winst van ruim 150%.
Lang niet elke beursnieuwkomer schiet zo snel omhoog. Tot nu toe is het even vaak voorgekomen dat de koers een week na de introductie lager als hoger stond. Het gemiddelde rendement van bijna 6,5% in deze periode is volledig te danken aan Adyen.
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat nieuwkomers op de eerste dag en in het eerste jaar een hoger rendement halen dan het beursgemiddelde. Maar over een periode van drie tot vijf jaar blijven deze bedrijven per saldo achter bij de index. Voor beleggers is het dan ook zaak om kritisch naar beursintroducees te kijken en niet zonder meer in te tekenen.
Stap 1: kijk naar de leeftijd van de beursganger
Sommige details zeggen meer over het perspectief van een beursnieuwkomer dan je op het eerste gezicht zou denken. Ongeveer tien jaar geleden onderzocht Jorge Alberto Murillo Garza (Columbia University) de rendementen van alle Amerikaanse beursintroducties tussen 1935 en 2002. Behalve de lengte van die periode, onderscheidt deze studie zich ook door het grote aantal onderzochte beursgangen (circa 9400). Hierdoor hebben enkele uitschieters of uitzonderlijke periodes, zoals de internethype, geen grote impact op de onderzoeksresultaten.
Als het aankomt op het voorspellen van het beurssucces van een nieuwkomer, is er één factor die eruit springt: de rendementen van jonge bedrijven liggen een stuk lager – maar liefst 20 tot 30 basispunten – dan het gemiddelde. Ook bedrijven met een leeftijd van meer dan veertig jaar op het moment van de beursgang blijven iets achter bij de index.
Stap 2: maak een analyse van het bedrijf
Net als bij een beursgenoteerd aandeel, moet er eerst een zorgvuldige analyse worden gemaakt van een onderneming voordat er eventueel wordt ingetekend op de beursgang. Dat kan alleen een fundamentele analyse zijn. Het maken van een technische analyse is bij gebrek aan historische koersgegevens immers onmogelijk.
Aan de hand van de jaarcijfers kan een goed beeld worden opgebouwd van de omzet- en winstontwikkeling, en de kasstroom. Vervolgens is het zaak om via vergelijkingen met branchegenoten te kijken welke waardering gebruikelijk is binnen de sector. Ook kan in beeld worden gebracht wat de belangrijkste groeikansen en bedreigingen zijn. Vaak kan er aan de hand van deze analyse een grof koersdoel worden bepaald. Als de mogelijke waarde 10% à 15% of meer boven de introductieprijs ligt, is het een goed idee om op de beursgang in te tekenen. Bij een kleiner begin is het verstandig om eerst de beursgang af te wachten.
De aandelenuitgifte door de VOC aan het begin van de zeventiende eeuw wordt gezien als de eerste ‘moderne’ beursgang.
IPO
Een beursgang wordt in het Engels vaak een IPO genoemd: een Initial Public Offering.
GROOTSTE
De beursintroductie van Agricultural Bank of China in 2010 is de grootste ooit. Met de IPO haalde het bedrijf €16,9 mrd op. Industrial and Commercial Bank of China staat op de tweede plaats (€16,8 mrd in 2006).
MEEST LUCRATIEF
VA Linux Systems schoot op 9 december 1999 met 698% omhoog vanaf een uitgifteprijs van $30 op de eerste handelsdag. Dat maakt deze introductie tot de meest lucratieve beursgang ooit.
Stap 3: volg de beursgang nauwlettend
De koersbewegingen op de eerste handelsdag kunnen veel vertellen over hoe de eerste maanden of zelfs jaren van een beursnieuwkomer eruit zien. Het is een slecht teken als het aandeel lager sluit dan de introductieprijs. Banken die de beursgang begeleiden, doen er namelijk alles aan om de introductie tot een succes te maken. Als de koers zelfs ondanks die steun daalt, is het een duidelijk signaal dat een aandeel niet in de smaak valt op de beurs. Ruim driekwart van de Europese en Amerikaanse beursgangers die op de eerste handelsdag onderuit gingen, stond een jaar later nog steeds op verlies.
Ook een te grote koerssprong is geen garantie voor succes. Vaak is het een teken van een hype, die de waardering te ver opstuwt. Van de aandelen die met een winst van meer dan 30% uit de startblokken schoten, stond meer dan 60% een jaar later onder de slotkoers van de eerste beursdag. Een koerswinst van 10% tot 30% is historisch gezien het beste signaal voor een positief koersverloop.
Stap 4: verlies het aandeel niet uit het oog
Zelfs als de beursgang goed verloopt en de handel na enkele dagen of weken vergelijkbaar is met die van andere aandelen, verdienen beursnieuwkomers nog altijd een beetje extra aandacht. Er zijn namelijk enkele gebeurtenissen die voor na(koers)schokken kunnen zorgen.
In de Verenigde Staten hebben zakenbanken en toezichthouder SEC een herenakkoord gesloten waarin is vastgelegd dat pas 25 (kalender)dagen na de beursintroductie winstverwachtingen en analistenrapporten naar buiten gebracht mogen worden. Minstens zo belangrijk is het aflopen van de zogenaamde lock-up-periode. Het is gebruikelijk dat werknemers en andere belangrijke aandeelhouders beloven dat ze hun belang niet meteen na de introductie gaan afbouwen. Ze mogen pas in het aandeel handelen als de lock-up-periode, die gewoonlijk 180 dagen duurt, is afgelopen. Vanaf dat moment kan er in potentie dus een groot aantal extra aandelen op de markt worden gebracht.