Updates

Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
image description
Opinie Hein Praats, 13 sep 11:00

Gaat de DAX nog een inhaalslag maken?

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden

De onzekerheid over een wijder verbreide handelsoorlog drukt op het aantal fabrieksorders in Duitsland. Toch stijgt de Duitse binnenlandse vraag, en is de groeiverwachting voor het land omhoog bijgesteld. Wellicht voedt dat de komende tijd het vertrouwen bij onze oosterburen.

Het Duitse federale statistiekbureau maakte vorige week bekend dat de fabrieksorders in Duitsland in juli opnieuw zijn afgenomen. Het aantal orders kwam 0,9% lager uit dan de maand ervoor. Daarmee wordt de neergaande lijn van juni voortgezet, die begon met een bijgestelde daling van 3,9%.

De belangrijkste reden voor de orderkrimp was een afname van bestellingen uit het buitenland, die met 3,4% daalden. Orders van landen buiten de eurozone krompen zelfs met 4%. De neergang lijkt volgens economen ingegeven door de internationale handelsspanningen. De Amerikaanse importheffingen mogen dan in Europa alleen de markten voor staal en aluminium treffen, de Amerikaanse president Trump hekelt de export van Duitsland voortdurend. Het is dus zeer de vraag of het bij deze beperkte heffingen blijft.

Vooral de auto-industrie moet het bij Trump ontgelden. Het argument is dat de branche via een kunstmatig lage euro van de export profiteert. Hierdoor kopen Amerikanen te veel voertuigen van Duitse (en Franse en Italiaanse) makelij, aldus de Amerikaanse president. Dankzij een bezoek van Europese-Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker aan Washington zijn Amerikaanse heffingen op Europese auto’s tot dusver afgewend.

Lichtpuntjes

Maar terwijl de orders uit het buitenland daalden, stegen de Duitse binnenlandse bestellingen met 2,4%. Dat duidt op een betere groeiprognose voor de grootste economie van Europa. Tezelfdertijd schroefde economisch onderzoeksbureau Ifo de economische groeiverwachting voor Duitsland op. Over heel 2018 wordt de groei nu geraamd op 1,9 in plaats van 1,8%, waarbij Ifo verwijst naar een onverwacht sterke eerste jaarhelft. Uit cijfers over het tweede kwartaal bleek vorige maand dat zowel bedrijfs- en overheidsuitgaven als consumentenbestedingen sterk groeiden. Daarmee gloort de hoop dat de historisch lage werkloosheid en eventuele loonsverhogingen ervoor zorgen dat Duitse consumenten geld zullen blijven uitgeven.

Wellicht zijn dit lichtpuntjes voor de DAX, die dit jaar bijna 7% onder water staat. Ter vergelijking: de Dow Jones Index noteert ruim 4% hoger dan begin 2018. Het lijkt alsof handelaren de Duitse beursgraadmeter, waarin de auto-industrie voor ongeveer 18% meetelt, dit jaar gebruiken als een proxy voor spanningen in de wereldhandel.

Toch zal de angst voor escalatie wat zijn afgenomen door de ontmoeting tussen Eurocommissaris van Handel Malmström en haar Amerikaanse tegenhanger Lighthizer, eerder deze week. De eerste dialoog over handelsgeschillen sinds de deal tussen Trump en Juncker werd door beide landen als ‘constructief’ omschreven. Eind september staat een vervolggesprek gepland.

DAX is meer dan auto’s

Hoewel er met de grilligheid van Trump altijd gevaar loert dat retoriek over importheffingen op Europese auto’s wordt omgezet in daden, is het verschil in waarderingen tussen Amerikaanse en Duitse aandelen misschien wel te groot geworden. Met een hightechbedrijf als SAP, een industriële grootmacht als Siemens en een multinationaal chemie- en farmaconcern als Bayer in de gelederen – om er maar een paar te noemen – is de DAX niet enkel afhankelijk van de auto-industrie. Hoewel ook daar, ondanks alle onzekerheid over handelsbelemmeringen, kansen liggen. Met de lancering van volledig elektrisch aangedreven modellen worden traditionele Duitse autogiganten als Audi, BMW en Mercedes-Benz volgens kenners geduchte concurrenten van het Amerikaanse Tesla.

Misschien kijken we over een paar jaar terug en blijkt dat de DAX dit jaar een koopje was.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Dit artikel kunt u alleen lezen met een (proef)abonnement. U leest Beleggers Belangen vanaf €1,50 per week. Wat krijgt u zoal:

  • Concreet en onafhankelijk beleggingsadvies
  • Direct toepasbare beleggingsinformatie
  • Succesvolle voorbeeldportefeuilles