Franklin Templeton ziet beleggingskansen in betalingssector
Allereerst wordt in de ontwikkelde markten, ondanks de opkomst van bedrijven als PayPal, nog altijd de voorkeur gegeven aan betaalkaarten. De penetratiegraad van betaalkaarten is hier hoog, ze worden alom aanvaard door verkopers en de kaarten zijn vaak gekoppeld aan loyaliteitsprogramma’s. Franklin Templeton denkt dat er vooral in het business-to-business segment veel groeikansen liggen voor kaartnetwerken. Het is een grote markt waar nog steeds vaak met cheques wordt betaald. Kaartnetwerken zouden hierin na verloop van tijd marktaandeel kunnen winnen.
Alipay van Alibaba
Daarnaast stelt Franklin Templeton dat in opkomende landen alternatieve lokale betalingsmethodes steeds couranter worden. Zo is Alibaba erin geslaagd om in China zijn dominante positie in e-commerce verder uit te breiden richting online en mobiele betalingen. Met Alipay heeft het bedrijf zijn eigen externe betalingssysteem. Kaartmaatschappijen hanteren daarom in opkomende landen een agressieve strategie om hun toekomst op lange termijn veilig te stellen en dat maakt kaartnetwerken volgens Franklin Templeton een aantrekkelijke belegging.
Daarnaast liggen er volgens de analisten beleggingskansen bij aanbieders van soortgelijke online betaaloplossingen als Alipay en WeChat Pay. Zij maken het voor consumenten eenvoudiger om online geldtransacties te doen, terwijl retailers hierdoor waardevolle klantdata in handen krijgen. Wel stelt Franklin Templeton dat het succes van deze betaaloplossingen in China geen garantie is voor andere markten.