Updates

Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
image description
Opinie Jeroen Boogaard, 10 aug 09:30

Hoe speel ik in op megatrends?

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden

Bedrijven die profiteren van langjarige trends groeien bovengemiddeld en bieden beleggers kans op een potentieel hoog rendement. Maar hoe vertaal je deze megatrends naar de aandelenportefeuille en selecteer je de juiste bedrijven?

De groei van de wereldbevolking zet door en we leven steeds langer. In 2050 telt de aarde 9,7 miljard mensen en is meer dan een vijfde van de bevolking ouder dan zestig jaar. Bovendien leeft dan ongeveer 70% van de populatie in steden. De productie van wind- en zonne-energie zal in deze periode verzesvoudigen en door globalisering verviervoudigt de wereldhandel. Ook de digitalisering zet door. Over twee jaar zullen er vijftig miljard apparaten in de wereld aan het internet zijn gekoppeld, tegen nog slechts negen miljard in 2012.

Dit zijn voorbeelden van een aantal megatrends die Siemens onlangs gaf in de presentatie van zijn strategie voor de komende jaren en waarvan de Duitsers op lange termijn denken te profiteren. Megatrends schudden hele economieën en sectoren op en stellen bedrijven in staat om bovengemiddeld te groeien. Voor stock pickers geven aandelen met blootstelling aan langjarige trends aantrekkelijke rendementsmogelijkheden. Zeker in een omgeving van een structureel lagere economische groei is het zaak om bedrijven te selecteren met de wind in de rug. Hoe stel je een aandelenportefeuille rond megatrends samen? Een vierstappenplan biedt houvast.

STAP 1

Kies een megatrend

Beleggers moeten op zoek gaan naar krachtige, structurele langetermijntrends die uitzicht bieden op een duurzaam rendement en kortstondige modegrillen mijden. De belangrijkste megatrends zijn: globalisering, vergrijzing, groeiende middenklasse in opkomende landen, verstedelijking, energie-revolutie, gezonde levensstijl en disruptieve technologische innovatie. Daaruit vallen weer diverse thema’s te destilleren die sneller groeien dan het bruto nationaal product. Denk aan de toenemende vraag naar infrastructuur, dankzij de verstedelijking en globalisering. Of aan de snelle groei van cloud computing, e-commerce en cybersecurity in de technologiesector. Zet in op meerdere trends en thema’s, om een goede spreiding te bewerkstelligen.

STAP 2

Bepaal het beleggingsuniversum

Nu de trends zijn gekozen, is het vervolgens zaak om hieraan een goede blootstelling te verkrijgen. Hier is ‘bottom-up’ fundamenteel onderzoek voor nodig. Wil je bijvoorbeeld beleggen in cloud computing, maak dan een mandje van bedrijven die een substantieel deel van hun omzet en winst genereren met de verkoop van cloudsoftware en aanverwante diensten. Bedrijven zijn vaak blootgesteld aan meerdere megatrends. Zo profiteert de gezondheidszorg van de vergrijzing, maar ook van de uitdijende wereldbevolking en betere toegang tot medicijnen en zorg in opkomende landen. Doordat China steeds rijker wordt, neemt bijvoorbeeld ook het aantal Chinezen met chronische ziekten zoals obesitas toe.

Neem de liquiditeit en corporate governance eveneens mee bij het vullen van de aandelenmandjes. Westerse consumentenbedrijven liften net zo goed mee op de groeiende mondiale middenklasse als hun concurrenten in opkomende landen en zijn een stuk toegankelijker voor beleggers. De grootste, bekende mondiale merken zijn in handen van westerse ondernemingen. Denk aan de luxe producten van LVMH en Kering (Gucci) die gretig aftrek vinden in China en andere emerging markets. Kijk ook naar klanten en toeleveranciers van een specifiek bedrijf, om zoveel mogelijk aandelen te identificeren die verbonden zijn aan een bepaald thema. Wie bijvoorbeeld wil beleggen in elektrisch rijden denkt direct aan Tesla, maar ook lithium- en nikkelproducenten, fabrikanten van batterijen als BYD en chipmakers als Nvidia profiteren van de opkomst van de elektrische auto.

STAP 3

Maak een selectie 

Er zijn nu themamandjes gemaakt met aandelen die over sterke groeivooruitzichten beschikken. De vervolgstap is om hieruit de meest aantrekkelijke aandelen te selecteren. Kijk daarbij kritisch naar de kwaliteit en waardering. Bedrijven met een sterke marktpositie, een stabiele en hoge cashflow, een hoog rendement op het eigen vermogen, solide winstmarges en een bovengemiddeld dividendrendement krijgen de voorkeur. Om een goede vergelijking mogelijk te maken, maak een screening op basis van de zogeheten FCF-yield (vrije kasstroom per aandeel gedeeld door de aandelenkoers), de earnings yield (omgekeerde koers-winstverhouding) en het dividendrendement. Zorg voor een goede spreiding en neem per trend de aandelen met de hoogste scores op.

STAP 4

Let op de risico’s

De geselecteerde kwaliteitsbedrijven kunnen hun hoge vrije kasstroom tegen een goed rendement herinvesteren in de activiteiten, om zo een verdere winstgroei per aandeel mogelijk te maken. Ze profiteren daarmee van ‘compouding’, ofwel het rente-op-rente effect. Willen beleggers daarop meeliften, dan zullen ze een lange beleggingshorizon van zeven tot tien jaar moeten hanteren. Dat past bij het beleggen in megatrends, die zich over meerdere decennia uitstrekken. Minstens zo belangrijk is om de neerwaartse risico’s te minimaliseren. Beleggers overdrijven regelmatig en aandelen die van megatrends profiteren zijn vaak populair. Druk op de verkoopknop als een aandeel te duur wordt. Een trend kan ook altijd anders uitpakken dan verwacht, ook dan is het zaak om snel afscheid te nemen.

 

Kleine stukjes i

Verliezers

Ondernemingen die niet tijdig inspelen op megatrends delven vaak het onderspit. Denk aan Nokia dat de snelle opmars van de smartphone niet zag aankomen. Of aan Kodak die de impact van digitalisering heeft onderschat.

Pionier

Themabeleggen is niet iets van de laatste tijd. De Zwitserse vermogensbeheerder Pictet was een van de eerste die het belang van megatrends inzag en introduceerde zijn eerste thema (biotech) fonds in 1995.

Bevolkingsexplosie

Volgens de Verenigde Naties zullen er in 2050 bijna tien miljard mensen op de aarde rondlopen. Nu bestaat de wereldbevolking uit 7,6 miljard mensen.

 

RECHTERSTUKJES

Thematisch beleggen

Alle sectoren zijn vertegenwoordigd in de belangrijkste aandelenindices. Breed gespreide actieve aandelenfondsen en indextrackers volgen de markt en beleggen dus in alle segmenten van de economie. Maar sommige sectoren en bedrijven groeien harder dan het bruto nationaal product, omdat ze profiteren van bepaalde megatrends in de samenleving. Thematische beleggingsfondsen en thema-ETF’s haken hierop in en investeren op basis van megatrends in specifieke thema’s, zoals (internet) beveiliging, duurzame energie, water en robotica.

Toenemende populariteit

De interesse van beleggers in thematisch beleggen neemt snel toe. Fondshuizen spelen hierop in met de introductie van nieuwe beleggingsfondsen en ETF’s. Van 2012 tot eind 2016 is het aantal thema-ETF’s gestegen van 183 naar 447, met in totaal bijna $78 mrd onder beheer. Een grote speler is Global X. De Amerikaanse aanbieder van indextrackers heeft momenteel 12 thema-ETF’s in het assortiment, met onderwerpen als internet of things, sociale media, lithium en batterijen, millennials en fintech.

Verdienen aan verliezers

Ondernemingen die trends als eerste zien aankomen en bijvoorbeeld met baanbrekende nieuwe technologie op de markt komen, kunnen de gevestigde orde snel wegvagen. Zo zijn de traditionele media een groot deel van hun advertentie-inkomsten kwijtgeraakt aan Google en Facebook. De fysieke retail gaat gebukt onder internetconcurrentie. Het vermijden van de verliezers is bij trendbeleggen net zo belangrijk als het selecteren van de winnaars. Geld verdienen aan de verliezers kan door short te gaan in bedrijven die negatief worden beïnvloed door trends.

Verstedelijking

Demografische ontwikkelingen vormen een belangrijke aanjager van megatrends. Zo hebben de groeiende wereldbevolking, vergrijzing en ook verstedelijking ingrijpende gevolgen voor de toekomstige samenleving. Neem de verstedelijking. In 2050 leeft circa 70% van de wereldbevolking in steden. Er zijn dan naar verwachting 68 megasteden met meer dan tien miljoen inwoners en zes steden met zelfs meer dan dertig miljoen inwoners. Dit zorgt voor een grotere vraag naar infrastructuur, zoals snelwegen, metrolijnen, luchthavens en elektriciteitsnetwerken. Voor bouwers, projectontwikkelaars, ingenieursbureaus en grondstoffenproducenten kan dit nog veel werk opleveren.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Altijd op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws

Beleggers Belangen geeft u waardevolle informatie, waarmee u uw rendement kunt verhogen. Ontdek het nu vanaf €2,50 per week. Wat wij bieden:
  • Onafhankelijk beleggingsadvies, direct toepasbaar
  • Realtime koersdata van o.a. AEX, AMX en AScX
  • Persoonlijk dashboard van uw gekozen aandelen
  • Gratis opleidingen via de Beleggers Belangen Academy
 Word nu abonnee