Ombouw Walt Disney krijgt vorm
Kwartaalresultaat
Dat totaalresultaat steeg in het tweede kwartaal van 2017/18 met 9%, naar $14,5 mrd. Het operationeel resultaat nam met 6% toe, tot $4,2 mrd. Het aandeel daarin van Media Networks was een jaar eerder nog 56%. De daling naar 50% toont dus aan hoe belangrijk de nieuwe initiatieven van Disney zijn. Steeds meer Amerikanen wenden zich af van de traditionele media en kijken ‘on demand’. Minder kijkers betekent minder advertentie-inkomsten. Bovendien worden de uitzendingen duurder doordat sportbonden steeds meer geld vragen voor uitzendrechten.
Het operationeel resultaat van Media Networks daalde met 6%. Maar verbeteringen bij de andere divisies maakten Media Networks ook relatief minder belangrijk. De divisies Parks & Resorts en Studio Entertainment presteerden sterk, met toenames in het operationeel resultaat van 27 en 29%. De merchandising bij Consumer Products & Interactive Media verliep iets minder winstgevend dan in 2016/7.
Onder de streep steeg de nettowinst met 23%, naar $2,9 mrd. Dat was knap. Gezien de nieuwe filmuitgaven en het nu stevig ingezette streaminginitiatief, verhogen wij ons advies van ‘verkopen’ naar ‘kopen’.