Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 8 aug 2018 16:55

Ombouw Walt Disney krijgt vorm

0 0 Leestijd ongeveer

In het vorige artikel over Walt Disney eindigden we met de melding dat het amusementsbedrijf de problemen bij Media Networks te lijf zou gaan met eigen streamingdiensten en een nieuwe app. Inmiddels is meer duidelijk geworden. Het bedrijf heeft een bod gedaan op Fox (film en tv-zenders) om nog meer inhoud te kunnen bieden aan de streamingdiensten en een steviger antwoord te geven op de bedreiging door Netflix. Het wachten bij de afronding van die overname is op toestemming van de toezichtsautoriteiten. De divisie Media Networks (kabelnetwerken en tv-zenders) vormt 42% van de omzet en bijna 50% van het operationeel resultaat. De divisie is dus zeer belangrijk voor de totaalresultaat van Disney.

Kwartaalresultaat

Dat totaalresultaat steeg in het tweede kwartaal van 2017/18 met 9%, naar $14,5 mrd. Het operationeel resultaat nam met 6% toe, tot $4,2 mrd. Het aandeel daarin van Media Networks was een jaar eerder nog 56%. De daling naar 50% toont dus aan hoe belangrijk de nieuwe initiatieven van Disney zijn. Steeds meer Amerikanen wenden zich af van de traditionele media en kijken ‘on demand’. Minder kijkers betekent minder advertentie-inkomsten. Bovendien worden de uitzendingen duurder doordat sportbonden steeds meer geld vragen voor uitzendrechten.

Het operationeel resultaat van Media Networks daalde met 6%. Maar verbeteringen bij de andere divisies maakten Media Networks ook relatief minder belangrijk. De divisies Parks & Resorts en Studio Entertainment presteerden sterk, met toenames in het operationeel resultaat van 27 en 29%. De merchandising bij Consumer Products & Interactive Media verliep iets minder winstgevend dan in 2016/7.
Onder de streep steeg de nettowinst met 23%, naar $2,9 mrd. Dat was knap. Gezien de nieuwe filmuitgaven en het nu stevig ingezette streaminginitiatief, verhogen wij ons advies van ‘verkopen’ naar ‘kopen’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ