Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 1 aug 2018 16:30

Air France-KLM beter dan verwacht

0 0 Leestijd ongeveer

Beleggers zetten de koers van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM flink hoger na operationele resultaten die veel beter waren dan verwacht. De stakingskosten beliepen €260 mln.

De koers van Air France-KLM steeg met wel 8% na opluchting over de tweedekwartaalcijfers. Het operationele resultaat kwam over deze periode uit op €345 mln. Dat is weliswaar €241 mln lager dan het jaar ervoor, maar gecorrigeerd voor de stakingskosten van circa €260 mln is sprake van groei. Het geboekte operationele resultaat is ook fors hoger dan de marktverwachting, die gemiddeld €247 mln bedroeg.

Door de stakingskosten zijn de verschillen tussen KLM en Air France nog een stuk groter geworden. KLM boekte over het tweede kwartaal een operationeel resultaat van €328 mln, tegen €13 mln voor Air France. De nettowinst van de groep kwam over het tweede kwartaal uit op €109 mln. Over de eerste jaarhelft is wel sprake van een verlies van €159 mln.

Het is positief dat Air France-KLM aangeeft dat het ondanks het nettoverlies door de forse stakingskosten – €335 mln over de eerste zes maanden – het voor dit jaar toch streeft naar een verdere verlaging van de nettoschuld. Eind juni bedroeg deze €6,3 mrd, €315 mln minder dan per ultimo 2017. De verhouding nettoschuld/ebitda bleef stabiel op 1,4.

Verwachtingen gehandhaafd

De luchtvaartgroep verwacht nog steeds dat de onderliggende kosten per eenheid dit jaar naar verwachting tussen de 0 en 1% zullen stijgen. De kerosinerekening zal €450 mln hoger uitvallen dan vorig jaar, en dat is €100 mln meer dan eerder gedacht. Ook de negatieve invloed van de sterke Amerikaanse dollar zal groter zijn dan eerder gedacht: €150 mln negatief, tegen een oorspronkelijke prognose van €100 mln. En hoewel het concern nog altijd naarstig op zoek is naar een nieuwe ceo, blijft het noodgedwongen hard werken aan zijn strategische allianties, waaronder die in China.

De tussenliggende resultaten zijn een oppepper, maar voor de lange termijn blijven de wolken zich boven het concern samenpakken. We hebben het dan vooral over de relatief hoge kosten en de harde lijn van de Franse vakbonden. Het verkoopadvies blijft daarom van kracht.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ