Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 31 jul 2018 10:30

McDonald’s doet steeds minder dingen zelf

0 0 Leestijd ongeveer

De fastfoodketen  gaat steeds meer leven van de inkomsten van franchisenemers.  McDonald’s doet minder zelf. Dat model werkt goed, getuige de winstcijfers in het eerste kwartaal.

De minimumlonen in de VS stijgen, de (potentiële) klanten van fastfoodrestaurants willen steeds gezonder voedsel eten en de concurrentie binnen de sector is hevig. McDonald’s ziet zichzelf daarom genoodzaakt voortdurend nieuwe ideeën uit te werken, restaurants aan te passen en personeel anders op te leiden. Zo kunnen klanten nu voor een prijs van $3 zelf maaltijden samenstellen. Ook het koffie-aanbod is veranderd (McCafe) en daarnaast zijn er zijn nieuwe ontbijtmogelijkheden gekomen.

Vlaggenschip van McDonald’s

Sommige nieuwe onderdelen op de menukaart mislukken, andere zijn een wat langer leven beschoren of zijn echte blijvertjes. Onder die laatste categorie valt uiteraard de Big Mac. Deze hamburger, het ‘vlaggenschip’ van McDonald’s, viert dit jaar zijn vijftigjarig jubileum.

Ook kostenreducties horen bij de strategie. Het bedrijf is al jaren bezig het aantal eigen restaurants terug te brengen en deze om te zetten in franchises. Dat verlaagt het ondernemingsrisico omdat er minder geïnvesteerd hoeft te worden. Daarbij verhoogt het de stabiliteit van inkomsten. Het ondernemingsrisico wordt als het ware verplaatst naar de franchise­nemers.

Eerstekwartaalcijfers

Het ombouwen van de onderneming van eigen restaurants naar franchisevestigingen gaat gepaard met omzetdaling. De omzet wordt in de nieuwe situatie immers geboekt door de franchisenemer. De kwartaalomzet van McDonald’s daalde zodoende met 9%, naar $5139 mln. De omzetgroei bij dezelfde restaurants (like-for-like) kwam in de VS uit op 2,9% en mondiaal gezien op 5,5%. Doordat de franchisenemers ook veel kosten dragen, daalden de operationele kosten van $3642 mln naar $2996 mln. Het operationeel resultaat steeg daardoor van $2034 mln naar $2143 mln. De nettowinst steeg met 13%, naar $1375 mln. In 2017/’18 was die winst nog $1215 mln geweest. Doordat McDonald’s aandelen inkoopt, steeg de nettowinst per aandeel zelfs met 17%, tot $1,72.

Voeding als sector is bij beleggers nu niet populair, vergeleken met technologie. Toch presteert McDonald’s bij een k/w van 20,6 zo goed dat wij ons koopadvies handhaven.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ