Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 19 jul 2018 12:10

Stabiele groei Unilever in eerste halfjaar

0 0 Leestijd ongeveer

De autonome omzetgroei van Unilever kwam over het eerste halfjaar uit op 2,7%. Dat viel licht tegen, want het bedrijf heeft een doelstelling voor heel 2018 van 3 tot 5%.

Anderzijds was een tegenvaller verwacht, vanwege een transportstaking in Brazilië. Het effect daarvan wordt door het bedrijf geschat op 0,6 tot 1,2 procentpunt. In een volgend kwartaal kan hierdoor wel wat inhaalvraag verwacht worden.

Unilever heeft twee sterke punten. De omzetgroei wordt vooral gerealiseerd door groei van de verkochte hoeveelheid producten in plaats van prijsverhogingen. De laatste kunnen namelijk niet eindeloos doorgevoerd worden. Het tweede sterke punt is dat de meeste omzet uit de opkomende groeilanden komt. Dit keer dus niet uit Latijns-Amerika, vanwege die staking.

Helemaal vrijwillig is die lage prijsstijging overigens niet, want in de ontwikkelde landen is de concurrentie groot en dat zorgt voor prijsdruk. Maar Unilever voert ook promotie-acties waarbij de prijzen bewust laag worden gehouden met het oog op toekomstige hoeveelheidsgroei. Dat is dan weer positief. Zo was het opvallend dat er bij de cosmetica- en persoonlijke verzorgingsdivisie sprake was van lagere prijzen.

Verlies- en winstrekening Unilever

Kijken we naar de gerapporteerde cijfers, dus inclusief alle bijzondere effecten, dan daalde de omzet met 5%, naar €26,4 mrd. Het operationeel resultaat nam met 7,7% af, tot €4,5 mrd. Onderliggend ging het echter stukken beter, want de onderliggende operationele marge steeg met 0,8 procentpunt. Dit was het resultaat van kostenbesparingen, zowel in de brutosfeer (de directe kosten verbonden aan de omzet), als bij de indirecte kosten (de overhead). Tegen constante wisselkoersen steeg het operationeel resultaat met 2,8%. De daarbij horende nettowinst nam met 8% toe. Inclusief wisselkoersen was dat -2,4%. Per aandeel steeg zij door de aandeleninkoop wel, van €1,10 naar €1,11.

Voor het hele jaar verwacht Unilever bij de onderliggende omzetgroei nog steeds op 3 tot 5% uit te komen. Die verwachting heb ik ook. Daar is dan wel een sprint in de tweede jaarhelft voor nodig. Maar gezien de k/w van 20,5 blijft het houdadvies gehandhaafd.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ