Winststijging TomTom door lagere kosten
Hoewel de omzet met 8,5% daalde, werd er netto €19,8 mln verdiend. Vorig jaar werd er in hetzelfde kwartaal nog een fors verlies geleden door een grote afboeking.
De goede winst komt vooral door veel lagere uitgaven. Zo zijn de marketingkosten gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Gelukkig is er niet gesneden in onderzoek en ontwikkeling. Daar werd 2,6% meer aan uitgegeven.
Omzet
TomTom heeft de omzetverwachting voor het hele jaar verhoogd van €800 mln naar €825 mln. In het eerste halfjaar was de omzet al €423,2 mln. De verwachting is dat deze in het tweede halfjaar wat lager zal komen te liggen. De laatste jaren was het tweede kwartaal het beste kwartaal wat betreft de verkopen, en dat zal dus nu weer zo zijn.
Ondanks de verbeterde verwachting, zal de omzet nog wel onder die van vorig jaar liggen. TomTom heeft nog altijd last van lagere verkoop bij de consumentendivisie. Gelukkig is dat niet langer de grootste divisie. De divisie ‘Automotive and Enterprise’ heeft het stokje dit jaar overgenomen. Deze tak had een omzetgroei van 5,8% in het tweede kwartaal. Er is dus reden tot optimisme wat betreft de omzet.
Advies TomTom
Vanwege de veel hoger dan verwachte winst hebben we onze wpa-taxatie voor dit jaar verhoogd van €0,15 naar €0,24. Voor komend jaar verhogen we de taxatie van €0,25 naar €0,30. Uitgaande van de eerste taxatie is de k/w ongeveer 32, op basis van de schatting voor 2019 is deze nog altijd meer dan 25. Daarmee is het aandeel niet goedkoop.
We zijn al jaren van mening dat een overname er niet inzit zolang de grootaandeelhouders daar niet voor openstaan. Er is nog altijd niks dat daarop wijst. De verdere digitalisering van de auto is wel een gunstige ontwikkeling, maar het is allemaal niet genoeg voor een koopadvies. Daarom blijven we bij ons bestaande advies voor TomTom: ‘houden’.