Vijf aandelentips van Skagen voor turbulente tijden
Tip voor je beste vriend
De eerste tip is Nissan Chemical Industries. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in diverse winstgevende niches waaronder technologie, chemie en gezondheidszorg. Het Japanse bedrijf steekt daarbij meer kapitaal in onderzoek en ontwikkeling dan de concurrentie. Een volgens Skagen veelbelovend gebied is de dierengezondheidszorg. Dit segment groeit mee met een steeds welvarender middenklasse, waarin huisdieren worden beschouwd als familieleden.
Datagoudmijn
Skagen ziet ook kansen voor Intercontinental Exchange. Dankzij een dominante positie in beursnoteringen zit dit bedrijf volgens de analisten op een datagoudmijn. Deze vormt de basis voor marktinzicht en -analyse door derden. Intercontinental Exchange beschikt verder over een stabiel, visionair en aandeelhoudersvriendelijk managementteam dat al meer dan tien jaar aan de slag is en daarin telkens het bedrijf correct heeft gepositioneerd.
Luxehotels
Turbulente tijden bieden ook de mogelijkheid voor nieuwe beleggingsideeën die doorgaans een beperkte liquiditeit hebben. Daarom tipt Skagen Shangri-La. Verwacht wordt dat de Aziatische luxehotelketen vooral op de Chinese markt zal groeien en tot op zekere hoogte via franchises zal uitbreiden. Via de franchiseformule kan Shangri-La op termijn een stabiele stroom aan licentie-inkomsten ontvangen.
Stijgen in onzekere tijden
Er zijn ook bedrijven die goed gedijen bij onzekere tijden, zoals Autoliv. Het autobeveiligingsbedrijf zag na het faillissement van concurrent Takata zijn marktaandeel sterk toenemen. Skagen denkt dat de waarde van Autoliv verder kan stijgen als het zijn technologiebedrijf Veoneer afsplitst in een aparte beursnotering.
Marktleider in webtools
Skagen ziet tot slot ook kansen voor Adobe Systems, dat wereldwijd marktleider is in software voor beeldbewerking en webtools. Door gebruikers om te zetten in abonnees is de voorspelbaarheid van de inkomsten toegenomen en is de software redelijker geprijsd. Deze combinatie leidt volgens Skagen tot een hogere kwaliteitskasstroom, die op zijn beurt een hogere waardering vormt. Verder denken de analisten dat Adobe goed gepositioneerd is, dankzij een monopoliepositie op zijn terrein in combinatie met de toenemende vraag naar contentproductie voor sociale media en andere kanalen.