Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Christian Slagter-Koster, 3 jun 2018 09:00

Neemt het autobezit af door autodeeldiensten als Uber en Lyft?

0 0 Leestijd ongeveer

Diensten die bemiddelen tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer groeien de laatste jaren hard. Zo is Uber inmiddels wereldwijd actief in meer dan zeshonderd steden en voltooide het over heel 2017 meer dan vier miljard taxiritten. Concurrent Lyft maakte in 65 steden circa 375 miljoen ritjes.

Uit enquêtes blijkt dat vooral jonge, goed opgeleide en welvarende consumenten deze diensten afnemen.

Schroders wijst er echter op dat de obsessie van de consument met autobezit nog onverminderd groot is, gezien de relatief hoge autoverkopen in ontwikkelde landen. De autoverkopen in de VS stagneren weliswaar al een aantal jaar, maar ze blijven hangen op een zeer hoog niveau van meer dan zeventien miljoen per jaar. Daarnaast is in de leeftijdscategorie 15-34 jaar, wat de doelgroep is van Uber en Lyft, het aantal autovrije huishoudens in 2016 gedaald. Dit ontkracht volgens Schroders de stelling dat millennials geen auto willen bezitten.

Onder druk

Diverse onderzoeken laten verder zien dat de opmars van autodeeldiensten vooral taxi’s, autoverhuur en openbaar vervoer raakt. Zelfs als het particuliere autobezit uiteindelijk zou afnemen naarmate er meer gebruikt wordt gemaakt van autodeeldiensten, wordt de impact op de autoverkopen volgens Schroders verzacht door een hogere bezettingsgraad en snellere vervangingscycli. Als een aanzienlijk deel van deze verkopen grotendeels aan vlootafnemers zou plaatsvinden, komt de omzet daarentegen wel onder druk te staan. Door autodeeldiensten leggen consumenten tot slot gemiddeld meer autokilometers af, waardoor de vraag naar vervangbare onderdelen als autobanden kan toenemen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ