Neemt het autobezit af door autodeeldiensten als Uber en Lyft?
Uit enquêtes blijkt dat vooral jonge, goed opgeleide en welvarende consumenten deze diensten afnemen.
Schroders wijst er echter op dat de obsessie van de consument met autobezit nog onverminderd groot is, gezien de relatief hoge autoverkopen in ontwikkelde landen. De autoverkopen in de VS stagneren weliswaar al een aantal jaar, maar ze blijven hangen op een zeer hoog niveau van meer dan zeventien miljoen per jaar. Daarnaast is in de leeftijdscategorie 15-34 jaar, wat de doelgroep is van Uber en Lyft, het aantal autovrije huishoudens in 2016 gedaald. Dit ontkracht volgens Schroders de stelling dat millennials geen auto willen bezitten.
Onder druk
Diverse onderzoeken laten verder zien dat de opmars van autodeeldiensten vooral taxi’s, autoverhuur en openbaar vervoer raakt. Zelfs als het particuliere autobezit uiteindelijk zou afnemen naarmate er meer gebruikt wordt gemaakt van autodeeldiensten, wordt de impact op de autoverkopen volgens Schroders verzacht door een hogere bezettingsgraad en snellere vervangingscycli. Als een aanzienlijk deel van deze verkopen grotendeels aan vlootafnemers zou plaatsvinden, komt de omzet daarentegen wel onder druk te staan. Door autodeeldiensten leggen consumenten tot slot gemiddeld meer autokilometers af, waardoor de vraag naar vervangbare onderdelen als autobanden kan toenemen.