Kleren maken de man
In de Nederlandse modebranche is dit echter lang niet overal het geval en moet de broekriem soms flink worden aangehaald, zo blijkt uit cijfers van INretail. Terwijl de consumentenbestedingen in het eerste kwartaal van 2018 op jaarbasis met maar liefst 3,2% stegen, zag de modebranche in dezelfde periode de omzet met 1,6% dalen. Alleen herenmode, sneakers en jeans lieten een omzetstijging zien.
Stijgende lijn
De stijgende lijn in herenmode werd onlangs nog onderstreept door de resultaten van Suitsupply, dat ook al over de afgelopen jaren een onstuimige groei liet zien. Tussen 2013-2016 steeg de omzet met maar liefst 130% tot €207 mln en over heel 2016 kwam de winst uit op €3,2 mln. Deze groei ging echter gepaard met hoge investeringen, waardoor het bedrijf gebukt gaat onder een grote schuldenlast. Dankzij een kapitaalinjectie van NPM Capital kan Suitsupply voorlopig door blijven groeien. In 2017 opende de keten 27 nieuwe winkels en is het daarnaast begonnen met vrouwenkledinglijn Suistudio. Mede hierdoor steeg de omzet het afgelopen jaar met 19% tot €245,6 mln, waarvan inmiddels 41% afkomstig is uit de VS en 22% uit Nederland. Wel leed het bedrijf een nettoverlies van €11,4 mln.
Kering
Ik zou mijn geld eerder inzetten op Kering. De Franse multinational herbergt niet alleen luxemerken als Gucci, Yves Saint Laurent en Stella McCartney, maar ook onder meer het Italiaanse herenmerk Brioni. Over het eerste kwartaal van 2018 zag Kering de omzet op jaarbasis stijgen tot €3,1 mrd. Wel staat de koers ten opzichte van begin dit jaar 36,7% hoger en bedraagt de koers-winstverhouding 34,4. Een andere tip in deze hoek is PVH, het bedrijf waar onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger onder vallen en waarvan de koers ook minder snel is gestegen. Het aandeel staat ten opzichte van begin dit jaar 12,6% hoger en de k/w bedraagt 20,4.
Ik heb in ieder geval geïnvesteerd in een mooi maatpak. Want zoals de slogan van Tillemans luidt: ‘The better you dress, the worse you can behave’.