Walmart betaalt hogere omzet zelf
De eerdere komst van Amazon op de online kruideniersmarkt en vervolgens diens acquisitie van Whole Foods in 2017 hebben de Amerikaanse supermarkten flink onder druk gezet. Ahold Delhaize maakte al bekend veel prijzen van haar onlinebedrijf Peapod te hebben verlaagd. Ook Walmarkt zit in die modus. De lagere prijzen moeten de hoeveelheid verkochte producten stimuleren, ook die in de winkels. Teneinde de ‘verliezen’ van prijsverlagingen op te vangen moeten besparende maatregelen worden genomen, die op hun beurt de operationele marge onder druk zetten. Daar komt nog bij dat Walmart, dat bekend stond om slechte arbeidsomstandigheden en service, door hogere minimumlooneisen de lonen verhoogt en het personeel bijschoolt. Ook dit drukt de operationele marge.
Online verkopen
Walmart legt steeds meer de nadruk op online verkopen. Dat uit zich in de prijzen, maar ook in een beter productaanbod, snellere levering en minder openingen van nieuwe winkels. Met deze initiatieven moeten allereerst de verliezen bij de internetverkopen worden teruggebracht.
Een en ander werd zichtbaar in de eerstekwartaalcijfers (tot eind april). De omzet steeg met 4,4%, naar $122,7 mrd. Exclusief wisselkoerseffecten was dat 2,7%. De vergelijkbare omzet (dezelfde winkels een jaar terug) steeg met 2,1%. Dat was lager dan door analisten verwacht (2,5%). De online verkopen stegen met 33%. Dat was een verbetering tegenover de 24% van het vierde kwartaal, maar ligt onder de belofte van 40% voor het boekjaar. De kosten, zowel de directe (omzetkosten) als de indirecte (overhead) stegen sneller dan de omzet. Daardoor daalde het operationeel resultaat met 1,6%, naar $5,2 mrd. Vooral de effecten van bijzondere posten leidden tot een verdere achteruitgang tegenover het vorige jaar. De nettowinst daalde met 30%, tot $2,1 mrd.
Geen vertrouwen
Hoewel het dividend werd verhoogd van $2,04 naar $2,08 geeft het beeld van hogere omzet die ‘wordt gekocht’ ten koste van het operationeel resultaat ons voorlopig geen vertrouwen in een duurzame nettowinststijging bij Walmart. Om die reden verlagen we bij een k/w van 18,2 ons houdadvies naar ‘verkopen’.
Oorlogvoeren met acquisities
Walmart past de buitenlandstrategie voortdurend aan. Eerder trok het zich terug uit Duitsland vanwege de scherpe concurrentie met Lidl en Aldi. Nu heeft het de Britse discounter Asda ondergebracht in een joint venture met Sainsbury’s. Walmart kan zich zo op termijn terugtrekken. Wel gaat Walmart in India de strijd aan met Amazon, dat daar online marktleider is. Walmart heeft een grote deelneming verworven in het tweede Indiase onlinebedrijf Flipkart. Het ligt voorlopig niet in de lijn der verwachting dat Flipkart een bijdrage aan de winst gaat leveren. Dit is een typisch geval van oorlogvoeren. Amazon penetreert in de markt voor Amerikaanse kruideniersketens, dus probeert Walmart Amazon pijn te doen op de Indiase online kruideniersmarkt.