Goede cijfers Ahold verhullen structurele problemen
Zo op het eerste gezicht presteerde Ahold Delhaize in het eerste kwartaal niet beter dan in dezelfde periode van 2017. De omzet daalde (van €15,9 mrd naar €14,9 mrd), maar dat gold ook voor de kosten om die omzet te realiseren.
De kosten- of synergievoordelen van de fusie van Ahold met Delhaize worden zichtbaar in de bedragen die lager op de verlies- een winstrekening staan: verkoopkosten en algemene en administratieve kosten. Deze daalden van €3,7 mrd naar €3,5 mrd, wat zorgt voor een plusje bij het operationeel inkomen (ebit). Dit nam toe van €569 mln naar €574 mln. Door lagere netto financiële uitgaven en lagere belastingen steeg dan uiteindelijk de nettowinst van €356 mln naar €407 mln.
Ingrepen Ahold Delhaize in België
De wisselkoersen hebben echter een belangrijke invloed op de resultaten, want daarzonder was er een omzetgroei van 2,5%. Ook het operationeel resultaat (ebit) steeg autonoom, met 8,5%. Regionaal gezien was hierbij vooral het herstel met 5% in België opvallend. Ahold Delhaize heeft er ingegrepen, met meer nadruk op vers en gezond en een aanpassing van de toelevering. Nederland was met een groei van 2,7 % ook bovengemiddeld, maar stelde teleur ten opzichte van de 6,4% in het vierde kwartaal. Ook Centraal- en Zuidoost-Europa (+4,7%) was bovengemiddeld.
De VS bleven met 2,1% achter, maar dat is wel een aanzienlijke verbetering tegenover het vierde kwartaal (+1,2%). Dit is met 60% het belangrijkste land, dus het handhaven van de marktpositie is cruciaal. Zo verlaagde Ahold Delhaizes internetwinkel Peapod duizenden prijzen. De prijsinflatie in de VS was 2,3%, dus de verkochte hoeveelheid producten (winkel en online) steeg strikt genomen niet. Bovendien vielen Nieuwjaar en Pasen gunstig. Het kwartaalcijfer is dus vertekend. Wel worden in de VS verreweg de meeste kostenreducties gerealiseerd. De autonome operationele marge steeg daardoor toch, van 4,0 naar 4,3%. We schenken veel aandacht aan de VS vanwege de invloed van Amazon. Dat probleem voor Ahold Delhaize blijft voor ons leidend. We herhalen het verkoopadvies.