Hierom vinden we deze twee conglomeraten het meest koopwaardig
Dat klinkt bepaald niet aantrekkelijk voor belegggers. En veelal is dat het ook niet. Maar er zijn zeker uitzonderingen.
Koopwaardige conglomeraten
Voor het verhaal van de week van deze week heeft Beleggers Belangen onderzoek gedaan naar de in onze ogen de meest koopwaardige conglomeraten.
Synergievoordelen
Het idee achter een conglomeraat is dat de synergievoordelen van het collectief aan activiteiten meer opleveren dan de extra overhead kost.
‘Conglomerate discount’
Hier kan zich echter een ‘conglomerate discount’ voordoen. Daarbij is de totale waarde van de losse onderdelen hoger dan de marktkapitalisatie van het totaal.
Activistische aandeelhouders
Als dit zich voordoet, dan kan dit reden zijn voor activistische aandeelhouders om opsplitsing te eisen. Om die reden staan conglomeraten volop in de belangstelling.
Europese conglomeraten
Analisten zien opsplitsingen van niet-presterende Europese conglomeraten als een van de belangrijkste thema’s voor dit jaar.
AkzoNobel
Om dit te illustreren met een voorbeeld uit eigen land: AkzoNobel verkocht eerder dit jaar de chemiedivisie.
Unilever
En ook bij de toekomstbespiegelingen van de ander Nederlands conglomeraat, Unilever, komt het opsplitsscenario regelmatig om de hoek kijken.
Organisatiestructuur
Het doel van conglomeraten is dat de organisatiestructuur leidt tot synergievoordelen. Synergievoordelen zijn grofweg in te delen in twee categorieën.
Schaalvoordelen
De eerste categorie betreft ‘economies of scale’ (schaalvoordelen). Hierbij kan winst behaald worden door het vergroten van de organisatie.
Combinatievoordelen
De tweede categorie betreft ‘economies of scope’ (combinatievoordelen). Deze doen zich voor bij het samenvoegen van competenties van divisies.
Koopwaardig?
Waarom vinden wij op dit moment vooral twee conglomeraten – een Duits en een Amerikaans – koopwaardig?
Omzet lager
In het geval van het Duitse conglomeraat ligt de omzet lager dan in 2011. Dat was het jaar waarin de huidige topman aantrad.
Nettowinstmarge
Ook de aandelenkoers is sindsdien gedaald. Maar de nettowinstmarge was over 2017 de hoogste sinds 2011. Desondanks is er veel ruimte voor (marge)verbetering.
Organisatiestructuur
Van het Amerikaanse conglomeraat verwachten we dat het een goed oog heeft voor mogelijkheden om waarde te creëren. Dit vooral door optimalisering van de organisatiestructuur.
Duurder verkoopt
Een ander scenario is dat het bedrijf eerst de individuele divisies zo veel mogelijk optimaliseert. En ze vervolgens duurder verkoopt.