Hoe lang blijft Facebook nog dominant?
Facebook nog dominant
Uit een steekproef van Nu.nl zou blijken dat tienduizend Nederlanders gehoor hebben gegeven aan deze oproep. Dat is echter een te verwaarlozen aantal op de bijna 10 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers. En Lubach blijft wel actief op Instagram, dat ook al in handen is van Facebook.
Tijd op Facebook gedaald
Onderzoek zou wel uitwijzen dat mensen minder tijd besteden op Facebook. Pivotal Research onderzocht data van Nielsen en concludeert dat de gespendeerde tijd op Facebook het afgelopen jaar met circa 2% is gedaald. Alphabet zag op zijn videoplatform YouTube en navigatieapplicatie Waze de totaal gespendeerde tijd juist stijgen met 3%. Dit strookt met onder meer een onderzoek van Sharaholic. Daaruit blijkt dat het verkeer vanuit sociale media naar websites daalt, terwijl dat via zoekmachines juist toeneemt.
Sociale media zullen volgens mij echter niet inboeten aan kracht. Mensen willen namelijk graag op de hoogte blijven, zeker tieners. Uit het halfjaarlijkse onderzoek Taking Stock With Teens van Piper Jaffray onder 6000 Amerikaanse tieners, blijkt bijvoorbeeld dat de gespendeerde tijd op sociale media het afgelopen jaar toenam met 2%. Opvallend daarbij is dat 45% van de tieners aangeeft dat Snapchat hun favoriete sociale medium is, op gepaste afstand gevolgd door Instagram.
Snapchat groeit door
Volgens Piper Jaffray zal op korte termijn het aantal dagelijkse Snapchat-gebruikers verder groeien. De analisten blijven echter wel neutraal over het bedrijf omdat veel Snapchat-gebruikers ook op Instagram actief zijn. Dat medium heeft een veel beter advertentienetwerk dan Snapchat dankzij de innige samenwerking met Facebook, terwijl het platform ook vele malen groter is. Instagram heeft 800 miljoen gebruikers, tegenover 300 miljoen voor Snapchat.
Ik denk dan ook niet dat Facebook veel pijn zal voelen van alle ophef die er recent is ontstaan – zeker niet wanneer zo veel mensen de verkregen tijd spenderen op Instagram. Zelf blijf ik voorlopig gewoon actief op social media.