Updates

Aandelen Nederland

Philips

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
image description
Opinie Christian Slagter, 20 apr 12:30

Hoe lang blijft Facebook nog dominant?

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Philips

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen

‘Zit jij nog op Facebook?’ Het werd mij de afgelopen week meermaals gevraagd. Een enorm datalek van het sociale medium leidde wereldwijd tot grote kritiek. In Nederland bereikte de aversie een hoogtepunt toen Arjan Lubach op televisie mensen opriep hun Face­book-account te verwijderen.

Facebook nog dominant

Uit een steekproef van Nu.nl zou blijken dat tienduizend Nederlanders gehoor hebben gegeven aan deze oproep. Dat is echter een te verwaarlozen aantal op de bijna 10 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers. En Lubach blijft wel actief op Instagram, dat ook al in handen is van Facebook.

Tijd op Facebook gedaald

Onderzoek zou wel uitwijzen dat mensen minder tijd besteden op Facebook. Pivotal Research onderzocht data van Nielsen en concludeert dat de gespendeerde tijd op Facebook het afgelopen jaar met circa 2% is gedaald. Alphabet zag op zijn videoplatform YouTube en navigatieapplicatie Waze de totaal gespendeerde tijd juist stijgen met 3%. Dit strookt met onder meer een onderzoek van Sharaholic. Daaruit blijkt dat het verkeer vanuit sociale media naar websites daalt, terwijl dat via zoekmachines juist toeneemt.

Sociale media zullen volgens mij echter niet inboeten aan kracht. Mensen willen namelijk graag op de hoogte blijven, zeker tieners. Uit het halfjaarlijkse onderzoek Taking Stock With Teens van Piper Jaffray onder 6000 Amerikaanse tieners, blijkt bijvoorbeeld dat de gespendeerde tijd op sociale media het afgelopen jaar toenam met 2%. Opvallend daarbij is dat 45% van de tieners aangeeft dat Snapchat hun favoriete sociale medium is, op gepaste afstand gevolgd door Instagram.

Snapchat groeit door

Volgens Piper Jaffray zal op korte termijn het aantal dagelijkse Snapchat-gebruikers verder groeien. De analisten blijven echter wel neutraal over het bedrijf omdat veel Snapchat-gebruikers ook op Instagram actief zijn. Dat medium heeft een veel beter advertentienetwerk dan Snapchat dankzij de innige samenwerking met Facebook, terwijl het platform ook vele malen groter is. Instagram heeft 800 miljoen gebruikers, tegenover 300 miljoen voor Snapchat.

Ik denk dan ook niet dat Facebook veel pijn zal voelen van alle ophef die er recent is ontstaan – zeker niet wanneer zo veel mensen de verkregen tijd spenderen op Instagram. Zelf blijf ik voorlopig gewoon actief op social media.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Altijd op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws

Beleggers Belangen geeft u waardevolle informatie, waarmee u uw rendement kunt verhogen. Ontdek het nu vanaf €2,50 per week. Wat wij bieden:
  • Onafhankelijk beleggingsadvies, direct toepasbaar
  • Realtime koersdata van o.a. AEX, AMX en AScX
  • Persoonlijk dashboard van uw gekozen aandelen
  • Gratis opleidingen via de Beleggers Belangen Academy
 Word nu abonnee