Stevige omzetgroei bij Johnson & Johnson
Johnson & Johnson (JNJ) maakte dinsdag indruk met een omzetgroei van 13% naar $20,0 mrd in het eerste kwartaal. Die stijging kwam voor een deel door positieve valutaeffecten als gevolg van de dollardaling. De operationele groei van ruim 8% lag maar net iets lager dan in het vierde kwartaal, toen de onderliggende stijging op 9% uitkwam. De farmaciedivisie was de grote motor achter de inkomstenstijging. De omzet van deze afdeling groeide op operationele basis met 15% naar $9,8 mrd. Die stijging was des te indrukwekkender omdat de afzet van reumamiddel Remicade onder druk staat door generieke concurrentie. De inkomsten van het middel daalden met 18% naar $1,4 mrd.
Farmacie als omzetmotor
De inkomstendaling van Remicade werd ruimschoots gecompenseerd door een omzetgroei van 37% naar $2,3 mrd in het segment oncologie. De afzet van middelen Darzalex (beenmergkanker), Imbruvica (leukemie) en Zytiga (uitgezaaide prostaatkanker) nam stuk voor stuk met ruim 30% toe tot meer dan $400 mln per medicijn. In de ontwikkelingspijplijn zitten nog acht middelen met een potentiële jaaromzet van $1 mrd. Daarmee belooft de farmaciedivisie ook in de toekomst de grote aanjager van omzetgroei te blijven. In het afgelopen kwartaal steeg de operationele omzet bij de divisie medische apparatuur met 3% naar $6,8 mrd. Bij de afdeling consumentenartikelen stegen deze inkomsten met 1% naar $3,4 mrd.
Hogere uitgaven
Onderaan de streep steeg de winst uit normale bedrijfsuitoefening van Johnson & Johnson met 12% naar $5,6 mrd. Dat komt neer op $2,06 per aandeel. Behalve de omzet zijn de uitgaven aan productontwikkeling en marketing ook flink toegenomen. Daarnaast gaat het concern flink investeren in meer efficiënte productiefaciliteiten. De omzetprognose voor heel 2018 werd iets verhoogd, maar beleggers lijken vooral oog te hebben voor de stijgende uitgaven op korte termijn. De goede strategie en de stevige groei van de farmaciedivisie geven aanleiding om het houdadvies te herhalen.