Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 11 apr 2018 10:58

Bescheiden groeiversnelling bij L’Oréal

0 0 Leestijd ongeveer

De omzet van L'Oréal groeit sneller dan de financiële cijfers doen vermoeden. De sterke financiële positie geeft het concern bovendien veel financiële beweegruimte.

Op donderdag 12 april maakt L’Oréal de omzetcijfers over het eerste kwartaal bekend. Op het eerste gezicht maakt het Franse merkconcern in dit opzicht de laatste tijd weinig indruk. De totale inkomsten van €26,0 mrd lagen in 2017 minder dan 1% hoger dan een jaar eerder. Wanneer rekening gehouden wordt met valuta-effecten en het afstoten van bepaalde activiteiten komt dat percentage op 4,8 uit. Dat groeitempo ligt iets hoger dan in 2016. Bovendien wijst een autonome omzetstijging van 5,5% in het vierde kwartaal erop dat die groeiversnelling doorzet. Dat is voor een deel te danken aan een toenemende afzet via het internet (zie kader). Daarnaast speelt een groeiende afzet in opkomende markten – die ruim 40% vormen van de concernomzet – een belangrijke rol.

Nestlé onder druk

De accelererende omzetgroei is een belangrijke reden om ondanks een hoge waardering toch het aandeel vast te houden. Een tweede reden is de groeiende kans dat Nestlé haar belang van 23% in het concern van de hand doet. Het Zwitserse bedrijf had tot 21 maart de kans om deze positie uit te breiden. Het voedingsconcern ligt echter onder druk van activistische beleggers om het belang juist af te bouwen en zo geld vrij te spelen voor een hoger dividend of de inkoop van eigen aandelen. L’Oréal-topman Jean-Paul Agon heeft al aangegeven dat hij graag die stukken overneemt. Daarvoor heeft hij behoorlijk wat ruimte. Het concern is schuldenvrij en had eind 2017 bijna €2 mrd in kas.

Financiële beweegruimte

Agon vertelde bij de publicatie van de jaarcijfers al dat banken staan te popelen om L’Oréal geld te lenen. Waarschijnlijk is dat niet eens nodig, aangezien de onderneming eventueel een niet-strategisch belang van €7,5 mrd in farmaceut Sanofi kan afstoten. De mogelijke inkoop van eigen aandelen kan relatief veel impact hebben op de koers. De familie Bettencourt zal haar belang van 33% immers vasthouden. Ook als Nestlé het belang aanhoudt, is het cosmeticaconcern overigens het aanhouden waard. Dankzij een oplopende marge stijgt de winst wat sneller dan de (accelererende) omzetgroei. Omdat ook de payout stijgt, is het dividend sinds 2013 met dik 40% gestegen naar €3,55. De waardering (k/w 27,3) ligt simpelweg te hoog voor een koopaanbeveling. Het houdadvies blijft van kracht.

L’Oréal in cijfers 2017 2016
omzet €26,0 mrd €25,8 mrd
bedrijfsresultaat €4,7 mrd €4,5 mrd
nettowinst €3,7 mrd €3,6 mrd
Virtuele make-up: internet als groeimotor
Je hoeft tegenwoordig niet meer voor de spiegel te staan om te zien welke kleur make-up je het beste staat. Via de speciale app ModiFace kan je op je smartphone virtueel lipstick of make-up op je afbeelding projecteren. L’Oréal heeft half maart de Canadese producent van dit programma overgenomen. Het concern ontwikkelt daarnaast ook zelf software om een nieuwe generatie klanten via smartphones of tablets beter te benaderen. Daarvoor werkt het concern samen met speciale beauty-bloggers, die veel volgers hebben op Instagram of YouTube. In de afgelopen vier jaar is het aantal medewerkers van de digitale tak van L’Oréal met 1700 gegroeid. Vorig jaar waren online verkopen goed voor 8% van de concernomzet. Wereldwijd nam de afzet van cosmetica via internet in 2017 met 24% toe.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ