Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Tesco

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Verizon

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

ATT

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Disney

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
houden
image description
Advies Jaap Barendregt, 4 apr 12:53

Tesco krijgt een moeilijker jaar

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Tesco

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Verizon

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

ATT

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Disney

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
houden

De Britse kruidenier zal bij de aanstaande jaarcijfers redelijke winstcijfers rapporteren. De kans is echter groot dat het bedrijf daar in het komende jaar meer moeite mee zal krijgen.

 

Tesco is de grootste Britse kruidenier. In het VK en Ierland werkt het bedrijf vanuit ruim 250 hypermarkten en bijna het dubbele aantal grote winkels. Daarnaast heeft het ruim 2500 supermarkten. Het Britse marktaandeel bij de omzet is met ongeveer 28% comfortabel.
Het bedrijf ondervindt echter van meerdere kanten druk. De kruideniersmarkt is van oudsher niet een markt waarin de marktaandelen snel verschuiven, omdat die sterk afhankelijk zijn van de winkeldichtheid. Er zijn dus grote investeringen nodig om marktaandeel te winnen. De Duitse kruideniers Lidl en Aldi hebben die investeringskracht (zie kader).

Met online is de tweede belangrijke concurrentiefactor genoemd. Het internet maakt het makkelijker voor consumenten om prijzen te vergelijken en creëert vooral het gemak om de waren vanuit huis te kopen en te laten bezorgen. Vanuit die hoek kan Tesco dus nieuwe concurrentie verwachten; concurrentie die zich in online verkopen specialiseert, zoals Amazon, en die niet de last heeft van het beheren van veel winkels. In Frankrijk zijn de online verkopen een oorzaak voor de groeiende impopulariteit van grote supermarkten. En daarvan heeft Tesco er flink wat. Een kostbare herstructurering ligt dus op de loer.

Daar komt bij dat de consument het niet makkelijk heeft, in ieder geval niet de klant in de onderste inkomensregionen. Door de keuze voor Brexit en de gevolgen hiervan voor de Britse pond en daarmee de prijzen van importgoederen, is de inflatie gestegen terwijl de inkomens daarbij achter zijn gebleven. De gedaalde koopkracht beperkt de omzetgroei en de kansen van supermarkten om de prijzen te verhogen. Tesco ziet de winstgroei daarom vooral komen van de eigen kostenreducties en synergie-effecten van de recent overgenomen groothandel Booker. Eerst komen echter de kosten om die synergie-effecten te realiseren.

Kortom, wij zijn voor 2018/19 somber over de winstgroei bij Tesco op de Britse kruideniersmarkt. Die vormt circa 80% van de omzet en 60% van het operationeel resultaat. Het bedrijf komt op 11 april met de jaarcijfers (2017/18). Vooruitlopend hierop verlagen we het advies bij een k/w van 19 daarom naar ‘verkopen’.

Halfjaarcijfers

In £ mln                                2017/18       2016/17

Omzet                                         28348           27338
Oper. res. voor buitengewoon 759               596

Nettowinst voortgez. act.            386             236

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Dit artikel kunt u alleen lezen met een (proef)abonnement. U leest Beleggers Belangen vanaf €1,50 per week. Wat krijgt u zoal:

  • Concreet en onafhankelijk beleggingsadvies
  • Direct toepasbare beleggingsinformatie
  • Succesvolle voorbeeldportefeuilles