Column: koersdalingen zijn aantrekkelijk
Ik heb deze exercitie herhaald alsof er geen financiële crisis zou zijn geweest. Het aandeel bleef in dat scenario constant op dezelfde koers. In dat geval kwam u op 2 november 2011 uit op 1181 aandelen Unilever. Dat zijn er 53 minder dan mét financiële crisis. Deze 53 aandelen hadden in 2011 een waarde van €24,69 per stuk, wat neerkomt op een totale waarde van €1308,57. Een extra rendement van 6%, want duizend aandelen Unilever kostten op 6 februari 2008 €21.660. Dit rendement had de belegger nooit gehad als er geen financiële crisis was geweest.
Op lange termijn tikt dit nog veel harder door. De 53 aandelen hebben elk kwartaal dividend uitgekeerd. De aandelen die u van dit dividend hebt gekocht, hebben op hun beurt ook elk kwartaal dividend uitgekeerd. Unilever heeft daarnaast elk jaar het dividend met een procent of 7 verhoogd. Het gevolg van dit alles is dat u elk kwartaal een hoger dividend heeft gekregen. Afgelopen dinsdag vertegenwoordigden de 53 aandelen een bedrag van €3008,82. Dat komt neer op 14% extra rendement ten opzichte van uw inleg. Dit rendement had u nooit behaald als er geen financiële crisis was geweest. De oorspronkelijke duizend aandelen zijn in de afgelopen tien jaar ook aan het werk geweest. Waardoor uw totaal rendement over de periode is uitgekomen op 204,43% oftewel 11,77% per jaar.
Dit zijn de rendementen die u op de lange termijn mag verwachten van een belegging in dividendaandelen. Elke tien jaar komt er wel een keertje een grote koersdaling voorbij. Ik kijk uit naar de volgende grote koersdaling, want het betekent dat de rendementen van een belegging in dividendaandelen omhooggaan. Voor deze strategie zijn er wel drie essentiële spelregels. Ten eerste moet het dividend van het aandeel toenemen met een percentage dat een stuk hoger is dan de inflatie. Ten tweede moet het dividend altijd lager zijn dan de winst van het bedrijf. En tot slot moet de balans ijzersterk zijn. Mijn favoriete aandeel op de Nederlandse beurs – ja, Unilever – voldoet hier zonder twijfel aan.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.