Criteo komt klap te boven
Het Franse Criteo (CRTO) werd vorig jaar aangeraden met het oog op de sterke positie op de advertentiemarkt via (mobiel) internet. De koers is in 2017 echter zeer sterk onder druk komen te staan. De oorzaak hiervoor zijn de wijzigingen die Apple heeft doorgevoerd in het nieuwe besturingssysteem (iOS 11.2). Het concern maakte het lastiger voor bedrijven zoals Criteo om bij te houden welke websites gebruikers van internetbrowser Safari bezoeken. Het bedrijf kon hierdoor niet langer zeer gericht specifieke doelgroepen benaderen via iPad, iPhone en iMac. In het vierde kwartaal is stapsgewijs duidelijk geworden dat de financiële schade van deze onverwachte zet van Apple groter is dan het zich aanvankelijk liet aanzien.
Criteo in herstel
Begin november hield Criteo nog rekening met een negatieve impact van 9 tot 13% op de omzetontwikkeling in 2018. Half december werd dat percentage bijgesteld naar 22%. De onzekerheid nam verder toe en de koers daalde met 30%. Sindsdien is de nieuwsstroom positiever geworden. Half februari werd bekend dat de omzet in het vierde kwartaal met 23% is gegroeid naar €277 mln. Dankzij een stijgende marge nam de nettowinst zelfs met 29% toe naar €52 mln. De onderneming boekt goede voortgang bij het vinden van oplossingen voor de Apple-aanpassingen. Er hangt echter nog veel onzekerheid rondom het aandeel. Dat heeft voornamelijk te maken met de introductie van nieuwe Europese privacywetgeving in mei (GDPR). Aangezien het concern gebruikmaakt van anonieme gebruikersgegevens, is de kans groot dat de impact miniem is. De lage waardering en de stevige groei maken het de moeite waard om Criteo vast te houden in afwachting van verder herstel.
Aandeelgegevens
Rendement: -43,0%
Advies: houden
Criteo
Fondsticker: CRTO
Beurs: Nasdaq
Hoogste koers 12 mnd: $56,00
Laagste koers 12 mnd: $21,00
Beurswaarde: $1,9 mrd
koers-winstverhouding 2018 (t): 12,6
Dividendrendement (t): nvt
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.