Column: Participaties voor petrolheads
Zo waren er klassiekers als een vooroorlogse Bentley, de Jaguar E-Type en diverse Porsche 911-varianten. Een echte snoepwinkel dus voor autofijnproevers, zeker omdat bijna alle opgepoetste bolides te koop stonden. Dit soort bijzondere modellen zijn niet alleen een begeerlijke droom voor velen maar ook een lucratieve belegging. Zo zijn de prijzen van diverse oldtimers van Porsche de afgelopen jaren meerdere keren over de kop gegaan en heeft het verleden uitgewezen dat modellen met een gelimiteerde oplage na verloop van tijd bijna altijd in waarde toenemen.
Heeft u niet de ruimte of tijd om een oldtimer aan te schaffen, maar wilt u wel profiteren van een mogelijke waardestijging? Dan zijn er ook participatiefondsen waaraan u kunt deelnemen. Een participatiefonds waar ik als autoliefhebber en belegger meer over te weten wil komen is die van House of Cars uit Haarlem. Zij willen een collectie bijzondere youngtimers bij elkaar brengen die nadat ze de fabriek uit zijn gerold niet of nauwelijks de autowegen hebben betreden. Het fonds heeft als doel om deze geconserveerde auto’s een aantal jaren vast te houden, om ze vervolgens via een veiling te gelde te maken.
Ook konden bezoekers zich op het evenement vergapen aan de nieuwste sportwagens van merken als Ferrari, Lamborghini en McLaren. Luxe sportautomerken drukken dan ook stevig op het gaspedaal. Eind februari maakte Aston Martin bekend over 2017 een winst gerealiseerd te hebben van £87 mln, waar dat een jaar eerder nog een verlies was van £163 mln. Het betekende de eerste winst voor het Britse automerk sinds 2010. Interessant daarbij is dat Aston Martin nog dit jaar naar de beurs wil. Hiermee volgen de Britten het voorbeeld van een ander iconisch merk. Ferrari ging in oktober 2015 naar de beurs van New York en de koers van het aandeel staat inmiddels maar liefst 120% hoger. Of Aston Martin een soortgelijk succes zal boeken is uiteraard nog maar de vraag. Ik heb na de autobeurs in ieder geval weer genoeg dromen voor de oprit.