Column: het allerbelangrijkste met beleggen
Het bedrijf is gedurende die hele periode de onaangetaste marktleider geweest. Het verdient daardoor geld als water, waardoor het netto geen schulden heeft. Het gevolg is dat het dividend in deze periode 34 keer over de kop gaat.
Zou u met alleen deze informatie het aandeel willen hebben? Het enige juiste antwoord is: ‘nee’. Het belangrijkste met beleggen is namelijk de prijs die u voor een investering betaalt. Een bedrijf kan nog zo goed draaien, of een belegging voor u winst gaat opleveren valt of staat met de vraag hoeveel het u bij aankoop op de beurs gekost heeft. Stel een aandeel kostte op 28 augustus 2000 $75,81 en is nu op de beurs verkrijgbaar voor $52,19. Wanneer u in deze periode de dividenden opnieuw had geherinvesteerd, dan zou u precies op 0% rendement over 17 jaar uitkomen. Dit mag gezien worden als een groot verlies, 17 jaar inflatie vreet immers de koopkracht weg. Het aandeel waar ik het over heb is het aandeel Intel.
Het zou op die manier ook zomaar kunnen dat Amazon tot 2035 elk jaar meer omzet heeft als het jaar ervoor, maar dat de aandelenkoers in dat jaar lager staat dan nu. De belangrijkste ingrediënten zijn bij Amazon immers aanwezig. Zo is de koers-winstverhouding met 346,30 keer de winst over 2017 torenhoog. Het argument van beleggers die op een stijging speculeren, is dat Amazon nu veel investeert en straks de winst flink laat oplopen als investeringen niet meer nodig zijn.
Laten wij dit eens doorrekenen. Als de winst vijf keer over de kop gaat, dan daalt de koers-winstverhouding naar 10,8. Pas dan ontstaat een redelijke waardering; bij vier winstverdubbelingen is de k/w 22 en dat mag voor één van de grootste bedrijven op de wereld nog altijd niet als een koopje gezien worden. De winst gaat in dit scenario van $2,2 mrd naar een theoretische $70,4 mrd. Is dit realistisch of niet? Ik denk van niet. De grootste jaarwinst die een beursgenoteerd bedrijf ooit boekte, werd in 2015 door Apple verdiend: $48,35 mrd. Maar Apple is een bedrijf met hoge marges. Ik kan me niet voorstellen dat dit soort marges realistisch is voor een online retailer en hostingbedrijf als Amazon. Mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik nog steeds van Amazon afblijven. De explosie van de winst is immers al in de koers verwerkt.