Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Advies Michiel Pekelharing, 12 mrt 2018 14:34

Teleurstellend recordjaar voor Stern

0 0 Leestijd ongeveer

De omzet van autobedrijf Stern is in 2017 gestegen naar een recordniveau. Als gevolg van stevige margedruk is de ontwikkeling van het nettoresultaat echter een stuk minder indrukwekkend.

De mooie groeicijfers van de Nederlandse automarkt verhulden in 2017 de lastige marktomstandigheden voor Stern. De afzet van personenauto’s nam met ruim 8% toe, terwijl de totale leasevloot met bijna 9% groeide. Die stijgingen vertaalden zich in 2017 bij het concern in een omzetgroei van 2,5%, naar het recordniveau van €1,1 mrd. In het tweede halfjaar vielen de inkomsten echter met 1% terug, naar €530,8 mln. Het bedrijfsresultaat is in deze periode ruimschoots gehalveerd, tot €4,5 mln. Onderaan de streep viel de nettowinst in het tweede halfjaar terug van €6,1 mln naar €2,1 mln.

Strategische koerswijziging

De winstdaling is voor een deel het gevolg van sterk toegenomen concurrentie op de markt voor tweedehands auto’s. Daarnaast speelt mee dat de onderneming vaart maakt met het bijstellen van het bedrijfsmodel. Traditioneel leunt Stern zwaar op de occasionmarkt. De onderneming zet momenteel echter scherp in op diversificatie naar onder meer schadereparaties en private lease. Het aantal SternPoint-vestigingen voor schadereparatie wordt tussen 2016 en 2020 ruimschoots verdubbeld naar 25. Als onderdeel van de expansieplannen lopen de salariskosten behoorlijk op. Het resultaat voor belastingen daalde in 2017 met €6,0 mln naar €9,4 mln. Van die daling was maar liefst €5,8 mln het gevolg van hogere loonkosten. Topman Henk van der Kwast verwacht dat de eerste resultaten van de strategische koerswijziging in de loop vaan het lopende jaar zichtbaar worden.

Dividend stabiel

Met het oog op het cyclische karakter van de Nederlandse automarkt, kiest Stern terecht voor een nieuwe koers. Dat vraagt echter wel wat geduld van beleggers. Na de publicatie van teleurstellende halfjaarcijfers daalde de koers met bijna 15%. Deze keer was de winstdaling geen verrassing. Hoewel de winst per aandeel terugviel van €2,00 naar €1,32, handhaaft Stern het dividend op €1 (5,6% rendement). Het concern geeft bovendien aan dat het zich niet waagt aan grote overnames en zich focust op de nieuwe strategie. Het kan de moeite lonen om de effecten van deze koers af te wachten. Stern krijgt opnieuw een houdadvies.

Cijfers tweede halfjaar H2 2017 H2 2016
Omzet €530,1 mln €532,3 mln
Brutowinst €92,3 mln €94,1 mln
Bedrijfsresultaat €4,5 mln €10,0 mln

Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ