Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Advies Martijn van Herpen, 12 mrt 2018 10:33

Accell moet flink aan de bak

0 0 Leestijd ongeveer

De cijfers over 2017 van fietsenproducent Accell zijn bepaald niet fraai, er is werk aan de winkel. Een nieuwe strategie moet de boel weer goed op de rit zetten.

Accells winst per aandeel over 2017 viel met €0,40 sterk tegen. Exclusief incidentele lasten en afboeking van belastingvorderingen zou deze nog op €1,00 uitkomen. Het dividend valt met €0,50 duidelijk lager uit dan de €0,72 van 2016. De omzet steeg met 3,7% naar €1,07 mrd. E-bikes, met name de e-MTB’s, trekken de kar. Omzet en afzetaantallen van reguliere fietsen daalden weer. Naar regio-indeling groeiden Duitsland en Overig Europa, samen goed voor 69% van de omzet. De andere regio’s, in totaal 31% van de omzet, tonen duidelijk dalende omzetten.

Tegengestelde krachten

Een last van €10 mln is genomen voor herstructurering van Noord-Amerika. Een extra eenmalige last van €4 mln volgde door niet eenduidige toepassing van invoerclassificaties in de VS bij hybride fietsen. Het geeft aan dat het allemaal niet vanzelf gaat bij Accell. Bestuurswisselingen gaan in 2018 plaatsvinden en de nieuwe strategie van 2018-2022 moet verbetering brengen. Deze gaat in totaal €30-40 mln kosten en moet €60-80 mln aan structurele besparingen per jaar opleveren. In 2022 dient dan een netto-omzet van circa €1,5 mrd behaald te worden bij een ebit-marge van 8% (2017: 3,6%). Zes pijlers zijn benoemd, waarbinnen acht initiatieven versneld worden uitgerold. Een duidelijk beeld van de toekomst schept dit nog niet. Drie initiatieven lijken gericht op decentralisatie: focus op kernregio’s, focus per land, focus op grote innovaties. Commercieel beleid wordt juist weer gecentraliseerd. De vraag is in hoeverre een en ander tegengestelde krachten gaat opleveren en of de aandacht van het management niet erg verdeeld zal zijn.

Weinig concreet

Accells verwachting voor 2018 is weinig concreet of ambitieus: stijging van groepsomzet en operationeel resultaat. De schattingen voor structurele besparingen lijken ons juist wel wat ambitieus. Maar fietsen blijft populair, en Accell zal hier op de (middel)lange termijn zeker haar graantje van meepikken. 2018 wordt een overgangsjaar, waarna verbeteringen zichtbaar moeten worden. In afwachting hiervan blijft ons advies ‘houden’.

De auteur heeft een positie in Accell.

Omzet (€ mln) 2017 2016 %
Nederland 203 224 -9,4%
Duitsland 313 266 17,6%
Overig Europa 427 405 5,4%
Noord-Amerika 102 119 -14,4%
Overige landen 25 35 -29,5%

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ