Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 7 mrt 2018 16:30

Deutsche Post stelt een beetje teleur

0 0 Leestijd ongeveer

Deutsche Post, ’s werelds grootste post- en logistiekbedrijf, heeft over 2017 voldaan aan de financiële doelstelling. Wel had de markt iets hoger ingezet. Voor de komende jaren blijft het concern positief.

Over geheel 2017 groeide de omzet van Deutsche Post DHL (DPD) met 5,4% tot €60,4 mrd. Alle bedrijfsonderdelen droegen bij. De meest aansprekende expansie kwam van de tak DHL Express, die de omzet met 9,5% wist op te krikken. Sterk is ook de 6,4% groei bij de divisie Post-eCommerce- Parcel (PeP). Met name de internationale pakketdienst en e-commerce deden het goed. Post bleef stabiel. Een daling bij adrespost werd opgevangen door groei in marketing.

‘Juiste strategische maatregelen’

Volgens ceo Frank Appel heeft Deutsche Post DHL in een vroeg stadium gekozen voor de juiste strategische maatregelen en investeringen inzake internationalisatie en de snel groeiende markt voor e-commerce (zie kader). Appel stelt dan ook dat het concern nu beter gepositioneerd is dan ooit om hiervan te profiteren.

Het operationele resultaat (ebit) steeg het afgelopen jaar met 7,2% tot €3,74 mrd. Dat is in lijn met de doelstelling van circa €3,75 mrd die het concern een jaar geleden afgaf. Analisten hadden echter gerekend op €3,79 mrd.

Zoals voorspeld droeg PeP voor €1,5 mrd (+3,9%) bij aan de ebit. De DHL-divisies namen – eveneens zoals verwacht – €2,6 mrd (+7,6%) voor hun rekening. De overheadkosten daalden fractioneel, tot €349 mln. De winst per aandeel kwam uit op €2,24 (2016: €2,19). Dat was ook wat lager dan de consensusverwachting van €2,32. Wel gaat het dividend met 9,5% omhoog tot €1,15 per aandeel.
Volgens Appel heeft DPD wederom een belangrijke stap gezet in het behalen van de strategische en financiële doelstellingen voor 2020, die het nu ook voor het eerst specificeert.

Dubbelcijferige groei

Voor dit jaar rekent het concern op een ebit van circa €4,15 mrd (+11%). Voor 2020 zal dat meer dan €5 mrd zijn. Dat impliceert een dubbelcijferige groei in 2019 en 2020. Het concern zegt boekhoudregel IFRS 16 toe te passen voor de verwerking van leasecontracten. Dat zal dit jaar een positief effect van circa €150 mln op de ebit hebben. Afgezien daarvan komt de grootse winstgroei dit jaar van economische groei, expansie van eigen activiteiten en operationele verbeteringen. Wij vinden de prognose positief. Bij de huidige koers-winstverhouding van 15 blijft echter het houdadvies staan.

In Duitsland 1,3 miljard pakketjes bezorgd
De PeP-divisie bezorgde het afgelopen jaar maar liefst 1,3 miljard pakketten in Duitsland. Dat is 7,8% meer dan het jaar ervoor, en dit betekent een nieuw record. De omzet uit e-commerce steeg met 10,3%, die in de Europese pakketdienst maar liefst 65,4%. Hierin zit wel het effect van de overname van UK Mail, maar ook autonoom mag de groei van 18,3% er zijn. Deze groei komt door de stevige uitbreiding van de infrastructuur voor de Europese pakketbezorging. Inclusief Duitsland bezorgt DPD nu in 26 Europese landen pakketten. Recent werd het bedrijf actief in Bulgarije, Ierland, Kroatië en Roemenië. Het concern zal wereldwijd blijven investeren in de infrastructuur om volop te profiteren van de steeds internationalere markt voor eCommerce-diensten.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ