Vertraging online omzetgroei Wal-Mart
Wal-Mart boekte in het vierde kwartaal van het eind januari afgesloten boekjaar 2018 een winst per aandeel voor bijzondere posten van $1,33, een toename van 2,3%. Dat was iets lager dan de verwachting van $1,37 per aandeel. De omzet steeg juist iets harder dan verwacht, met 4,1% naar $136,3 mrd. Vooral op de belangrijke Amerikaanse thuismarkt weet Wal-Mart weer meer bezoekers naar zijn winkels te trekken. Dit kwam tot uiting in een sterke autonome omzetgroei van 2,6% exclusief brandstofverkopen bij de vestigingen van Wal-Mart. Over geheel het jaar is de vergelijkbare groei hier versneld van 1,4% naar 2,1%. En Wal-Mart rekent voor het lopende boekjaar op een toename van minstens 2%.
Tegenvallende outlook
Hoewel internetverkopen hier een belangrijke bijdrage aan leveren, neemt het groeitempo daarvan af. De omzet bij de Amerikaanse e-commerce-tak steeg in het vierde kwartaal met slechts 23%, tegen 50% het kwartaal daarvoor. Een grote teleurstelling, want voor Wal-Mart is het van levensbelang dat het in het kielzog blijft van internetreus Amazon.
Volgens Wal-Mart is de groeidip deels verwacht, omdat het bedrijf minder investeerde in marketing bij Jet.com, maar waren er ook operationele problemen. Dit jaar moet de online omzet op de Amerikaanse thuismarkt weer met circa 40% toenemen. De winst per aandeel komt naar verwachting uit binnen een bandbreedte van $4,75 tot $5,00, tegen $4,42 het afgelopen jaar. Dat is lager dan de consensusraming onder analisten van $5,13. Het bedrijf krijgt steun van een duidelijk lagere belastingdruk. Hogere loonkosten en investeringen in lagere prijzen en technologie zullen voorlopig nog op de winstmarge drukken.
De tegenvallende outlook en vertraging bij de online verkopen kunnen beleggers niet bekoren: het aandeel noteert na de cijferpublicatie 9,5% lager. Wij vinden het echter te vroeg om na één kwartaal van minder groei de digitale strategie van Wal-Mart af te schrijven. Met haar enorme vestigingennetwerk heeft de onderneming een belangrijke troef in handen. De winkels functioneren als ophaalpunt voor onlinebestellingen en dat levert ook hogere verkopen in de fysieke winkels op. Bij een k/w van 19,6 blijven wij bij ‘houden’.