Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 6 feb 2018 12:56

TomTom heeft nog een lange weg te gaan

0 0 Leestijd ongeveer

Navigatiespecialist TomTom voorspelt voor dit jaar een winst per aandeel van circa €0,25. Een cent minder dan over afgelopen jaar en flink lager dan de consensusverwachting onder analisten van €0,29.

TomTom opereert in een groeimarkt, maar de transitie van hardware naar software gaat moeizaam. Op een zeer negatief Beursplein daalde het aandeel aanvankelijk tot 10%.

Volgens verwachting

De cijfers over het vierde kwartaal van 2017 voldoen op zich nog wel aan de verwachting. Door een forse omzetdruk van 40% bij het nog altijd grootste onderdeel Consumer, waar de navigatiekastjes, sporthorloges en actiecamera’s onder vallen, daalde de totale omzet met 17% tot €219,6 mln. De omzet van de geherstructureerde tak sportartikelen loopt er sneller uit dan voorzien. Telematics, dat diensten voor wagenparkbeheer aanbiedt, boekte een kleine omzetgroei. Het snelgroeiende onderdeel Automotive & Enterprise, deed het met een omzetgroei van 21% goed.

Positief is ook de orderintake van Automotive van meer dan €400 mln in het afgelopen jaar. Minder gunstig was dan weer de ontwikkeling van de ebitda-marge bij dit onderdeel: deze daalde van 31 naar 30%. De  ebitda voor TomTom als geheel daalde dan ook in het slotkwartaal met 5% tot €36,8 mln. De marktverwachting lag hier rond de €39 mln.

Over het gehele jaar is sprake van een nettoverlies van €204,4 mln (€0,87 per aandeel). Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een volledige afboeking van de geactiveerde goodwill (€168,7 mln) van de consumententak. Gecorrigeerd hiervoor, en voor allerlei incidentele kosten, rolt er een winst per aandeel uit van €0,26. Dat is wel conform verwachting.

Outlook onder de maat

TomTom rekent op een jaaromzet van circa €800 mln en een onderliggende winst per aandeel van een kwartje. Op beide vlakken was op meer gerekend. Een belegging in TomTom blijft er een met een onzekere uitkomst. Natuurlijk zijn er kansen omtrent de zelfrijdende auto, maar de samenwerking die de Amsterdammers op dit vlak hebben met Nvidia lijkt minder op te leveren dan verwacht. Na de koersval lijkt ons een houdadvies het meest gepast. Desinvestering van de gehele consumententak zou het aandeel mogelijk weer in een beter daglicht kunnen plaatsen.


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ